20 December 2013, 10:51
Gisteren rijdt ons vrouw voor het eerst (sinds de verkoop van de Yaris) alleen met de Volvo, valt ie uit. Dus ik via de telefoon uitgelegd: "naast je linkerbeen bevindt zich de zekeringhouder, het dekseltje ligt er nog af (want dit probleem was al bekend bij mij), zekering 6 moet je even op en neer bewegen". Vrouw: "Ja, dat maakt niks uit". Ik: "Dat moet". Vrouw: "Echt niet". Ik: "Oke, ik kom al".
Andere zekering erin en hij deed het weer. Dit haalde ik eruit:
![[Afbeelding: 2var.jpg]](http://imageshack.us/a/img51/4804/2var.jpg)
De zekering wordt erg heet, waardoor hij begint te smelten en na een paar maanden is de zekering te ver gesmolten, waardoor hij geen contact meer maakt. Dat was gisteren dus het geval. Een beetje bewegen had dus geen zin.
Google ik net op: "zekering brandstofpomp smelt", is de eerste hit dit topic. Wat een toeval. Jeetje.
Kom ik meteen bij het volgende probleem. De witte loopt nogal onrustig stationair (en loopt de eerste 100 meter op 3 pitten). Zou dit ook te maken kunnen hebben met een vervuild brandstoffilter?
Andere zekering erin en hij deed het weer. Dit haalde ik eruit:
![[Afbeelding: 2var.jpg]](http://imageshack.us/a/img51/4804/2var.jpg)
De zekering wordt erg heet, waardoor hij begint te smelten en na een paar maanden is de zekering te ver gesmolten, waardoor hij geen contact meer maakt. Dat was gisteren dus het geval. Een beetje bewegen had dus geen zin.
Google ik net op: "zekering brandstofpomp smelt", is de eerste hit dit topic. Wat een toeval. Jeetje.
Jw240 schreef:ik heb ook dat de zekering van de brandstofpomp erg heet wordt.Nu had ik precies hetzelfde in mijn hoofd, brandstoffilter is misschien nooit vervangen waardoor teveel vervuilt, waardoor de pomp te hard moet werken en teveel stroom trekt.
er zitten 2 brandstofpompen in de 240, en 2 zekeringen ervoor. De hoge druk pomp wordt direkt uit zekering nummer 6 (d8 ik) gevoed via het witte relais onder het dashboard bij de passagier. de lage druk pomp wordt via het circuit vand e hoge druk pomp gevoed, maar daar zit nog een aparte 8 ampere zekering tussen.
even logisch nadenken.
Hete zekering, dus hoge stroom:
Hoge stroom, 2 mogelijkheden:
-ergens bijna kortsluiting (in relais of bekabeling)
-pomp trekt veel stroom
als een pomp veel stroom trekt:
-moet ie hard werken of is ie misschien bijna versleten.
Dan: ergens een verstopping, versleten drukregelaar, verstopt hoofdfilter, verstopt voorfilter....
Kom ik meteen bij het volgende probleem. De witte loopt nogal onrustig stationair (en loopt de eerste 100 meter op 3 pitten). Zou dit ook te maken kunnen hebben met een vervuild brandstoffilter?