1 June 2014, 15:51
Marc1970 schreef:Afhankelijk van de gasinstallatie kan je LPG laten stromen zonder dat de motor draait, soms met een knopje, soms door de motor op contact te zetten, en inderdaad als je dat te lang doet bevriest de verdamper (zelfs in de zomer). Elke LPG rijder heeft zo zijn eigen 'recept' om te starten, ik heb voor mijn 144's elk een ander recept, beetje uitzoeken. LPG is wel veel kieskeuriger qua ontsteking, hou die op orde.
In 1984 had je ws. nog een voorschakelweerstand voor de bobine, die tijdens het starten omzeilt wordt. De bobine (een 9V variant) krijgt met dit systeem 9V tijdens normaal rijden en 12V tijdens het starten, waardoor je sterkere 'startvonken' krijgt. We nemen aan dat Van Orsouw dit geheel een beetje met respect behandeld heeft, maar het is beter om het te controleren.
Mijn 240 estate heeft een gastank achterin, standaard veren, met de ophoogblokken rijdt-ie weer keurig recht en soepel verend als bedoeld. Goede ervaring mee dus.
Marc, dank je voor deze info!
Het betreft hier een G2 installatie met ruim bemeten verdamper.
De kleppen zijn pas geregeld, nieuwe Bosch bougies met Yttrium kern erin, nieuwe rotor, kapje, goede kabels, onsteking geregeld, riemspanning korrekt gezet. Duurt soms tot 5 sec om te starten, en ik start maar nadat de lpg tot bij de verdamper gestuwd is!
Ik denk dat het nuttig kan zijn om de voorschakelweerstand ertussenuit te halen en een nieuwe 12v bobine te installeren. Een moderne batterij moet toch in staat zijn om 12v te leveren tijdens het starten?
Goed tip die ophoogblokken en ook de goedkoopste en minst arbeidsintensieve oplossing!
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk