29 November 2015, 21:59
Ah ja, een sleufje slijpen is een makkelijke oplossing. Dat ga ik (over)morgen proberen.
Ondertussen had ik vandaag niet veel zin om in de garage te zijn en ben ik vast een beetje gaan dromen over de toekomstige swap. Ik weet dat ik eerst maar eens de auto een beetje netjes moet krijgen voor ik daar mee aan de gang ga, maar een beetje research vooraf kan geen kwaad
Nu zijn er veel voor de hand liggende swaps, zoals een B230 turbo, of een BMW M50 blok, maar ik ben graag eigenwijs en "uniek". Nu word er nogal snel 2JZ of V8 geroepen, maar da's allemaal duur en moeilijk. De monteur van de las-shop waar ik zaterdag was is thuis in de Mercedessen en dat zette me aan het denken.
Iedereen die een beetje thuis is in driften of tjoenen heeft vast wel eens gehoord van Team Black Smoke uit Scandinavië. Die trekken veel bekijks met hun oude Mercedes drifter. Na wat onderzoek blijkt dat daar een Mercedes OM606 blok in ligt. Da's een 3 liter 6 cylinder die schijnbaar relatief eenvoudig op te voeren is tot 400 en ruim daar overheen. Blijkbaar op stock internals met alleen een aangepaste brandstofpompt (elektronisch > mechanisch, en da's ook meteen het moeilijke/dure) en een lompe turbo.
Nu is een 6 cylinder een beetje groot voor een 142, maar ik denk dat dat relatief eenvoudig pas te maken is, zeker als er toch gelast en gefabriceerd moet worden aan de tunnel en het schutbord om plaats te maken voor iets niet-volvo's.
Afgezien van het hele pas maken spreekt het idee van een diesel drifter me wel aan. Zeker met dat blok, wat schijnbaar onbreekbaar is. En het belangrijkste vind ik nog wel: simpele techniek. Geen ingewikkelde ECU's, sensoren en bedradingen. Gewoon een grote turbo, instelbare turbodruk (2+ bar) en gaan met die banaan. Geen dure mappings, standalone ecu's en moeilijke problemen.
Ondertussen had ik vandaag niet veel zin om in de garage te zijn en ben ik vast een beetje gaan dromen over de toekomstige swap. Ik weet dat ik eerst maar eens de auto een beetje netjes moet krijgen voor ik daar mee aan de gang ga, maar een beetje research vooraf kan geen kwaad

Nu zijn er veel voor de hand liggende swaps, zoals een B230 turbo, of een BMW M50 blok, maar ik ben graag eigenwijs en "uniek". Nu word er nogal snel 2JZ of V8 geroepen, maar da's allemaal duur en moeilijk. De monteur van de las-shop waar ik zaterdag was is thuis in de Mercedessen en dat zette me aan het denken.
Iedereen die een beetje thuis is in driften of tjoenen heeft vast wel eens gehoord van Team Black Smoke uit Scandinavië. Die trekken veel bekijks met hun oude Mercedes drifter. Na wat onderzoek blijkt dat daar een Mercedes OM606 blok in ligt. Da's een 3 liter 6 cylinder die schijnbaar relatief eenvoudig op te voeren is tot 400 en ruim daar overheen. Blijkbaar op stock internals met alleen een aangepaste brandstofpompt (elektronisch > mechanisch, en da's ook meteen het moeilijke/dure) en een lompe turbo.
Nu is een 6 cylinder een beetje groot voor een 142, maar ik denk dat dat relatief eenvoudig pas te maken is, zeker als er toch gelast en gefabriceerd moet worden aan de tunnel en het schutbord om plaats te maken voor iets niet-volvo's.
Afgezien van het hele pas maken spreekt het idee van een diesel drifter me wel aan. Zeker met dat blok, wat schijnbaar onbreekbaar is. En het belangrijkste vind ik nog wel: simpele techniek. Geen ingewikkelde ECU's, sensoren en bedradingen. Gewoon een grote turbo, instelbare turbodruk (2+ bar) en gaan met die banaan. Geen dure mappings, standalone ecu's en moeilijke problemen.

