30 November 2015, 09:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 11:05 door Barracuda_82.)
Arn02 schreef:Volgens mij is bijna iedere swap in een 100-serie lastig, omdat er veel minder ruimte is dan in een 200-serie. Misschien is mercedes dan helemaal geen gek idee, want die hebben een hoop van hun blokken rechtop staan ipv onder een hoek. Ik weet niet of dat met deze ook zo is, maar goed. Klinkt als een uitdaging.
Nu heb ik met de Volvo's nog niet meer ervaring dan een kwartiertje in de motorruimte staren, maar ik zie een hoop potentiele ruimte voor het blok. Als je de radiator verplaatst en die shroud (ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet) verwijderd heb je volgens mij best wat ruimte extra.Ik heb sowieso het idee om de voorste balk (net als bij jou) removable te maken, zodat de swap iig makkelijker word. Daarbij kan ik deze balk natuurlijk ook een stukje verplaatsen of een "bolling" geven om wat extra ruimte te maken. En als dat allemaal niet genoeg is kan het schutbord ook altijd nog verplaatst worden. Al is dat wel een laatste redmiddel, want ik weet dat dat niet makkelijk is.
Als ik effe google op de afmetingen van een OM606, dan lees ik dat ie 34" (ruim 86 cm) is van voor naar achter. Het blok staat een beetje schuin en is bovenin aardig breed (68cm volgens internets). Dat lijkt me niet zo'n probleem, behalve dat die gekke brake booster waarschijnlijk wel in de weg zit. Nu heb ik me nog niet zo erg verdiept in dat systeem, maar als dat de grootste hindernis is, dan is daar vast wel iets voor te verzinnen.
Maar goed, ik ben nog niet zo bezig met de exacte plaatsing. Ik moet eerst eens weten welke richting ik op wil. Diesel of benzine? Met of zonder turbo? V-blok of in-lijn? Moderne techniek of ouderwets?Als ik dat weet, dan kan ik een specifiek blok gaan zoeken.
edit: nog wel een plaatje van iets wat ik gelast heb wat wel (redelijk) gelukt is. De gaatjes in de achterplaat waar een superlelijk mistlicht opgeschroefd zat. Ãls die al terug komt hang ik die mooi ergens aan de bumper met een makkelijke stekker om hem alleen voor de APK te kunnen monteren.