1 December 2015, 14:16
Waarschijnlijk viezigheid.. de gaatjes die mooi zijn waren schoon, de andere hebben aan de binnenkant van de klep een soort bitumen troep zitten. Waarschijnlijk ooit er op gespoten als roestwering nadat die gaten geboord waren.
Ook weer een tip voor mezelf: zorgen dat BEIDE kanten van het materiaal schoon zijn, en niet alleen het oppervlak waar ik op las.
Ik heb inmiddels contact met een specialist op het gebied van die Mercedes dieselblokken en heb bijna een beeld van de totale kosten van zo'n 400+pk blok. Het complete blok, inclusief donorauto, ombouw van de pomp en een grote Holset (HX40/HX55) turbo moet voor minder dan 4000 euro te doen zijn.
Dan komt natuurlijk nog de vraag voor een versnellingsbak die al dat koppel aan kan (600+ nm), een cardanas op maar maken en het ombouwen van de achteras en -ophangening.
En even hardop denkend voor het passend krijgen van dat blok in een 142... als ik nou eens hÃÃl simpel denk en ik zaag bij de Volvo alles voor het schutbord af en doe hetzelfde bij een donor-E300TD. Dan de kokerbalken over zetten en een frame maken waar de Volvo schermen weer aan gemonteerd kunnen worden. Da's misschien wel lastig te maken, maar qua swap de makkelijkste oplossing, omdat je het complete subframe, ophangen en alles overneemt van die Mercedes. Dan heb ik meteen de ophanging, remmen, etc. geupgrade.
Ook weer een tip voor mezelf: zorgen dat BEIDE kanten van het materiaal schoon zijn, en niet alleen het oppervlak waar ik op las.
Ik heb inmiddels contact met een specialist op het gebied van die Mercedes dieselblokken en heb bijna een beeld van de totale kosten van zo'n 400+pk blok. Het complete blok, inclusief donorauto, ombouw van de pomp en een grote Holset (HX40/HX55) turbo moet voor minder dan 4000 euro te doen zijn.
Dan komt natuurlijk nog de vraag voor een versnellingsbak die al dat koppel aan kan (600+ nm), een cardanas op maar maken en het ombouwen van de achteras en -ophangening.
En even hardop denkend voor het passend krijgen van dat blok in een 142... als ik nou eens hÃÃl simpel denk en ik zaag bij de Volvo alles voor het schutbord af en doe hetzelfde bij een donor-E300TD. Dan de kokerbalken over zetten en een frame maken waar de Volvo schermen weer aan gemonteerd kunnen worden. Da's misschien wel lastig te maken, maar qua swap de makkelijkste oplossing, omdat je het complete subframe, ophangen en alles overneemt van die Mercedes. Dan heb ik meteen de ophanging, remmen, etc. geupgrade.

