1 December 2015, 20:33
Estoque schreef:Ik wil je het idee van een diesel niet ontmoedigen, maar reken erop dat zo'n diesel beperkt is qua powerband. Zal op max 5000 toeren liggen en met een frikkin' huge turbo zal dat niet heel erg prettig zijn om te driften. De "Black Smoke" jongens hebben wel iets meer moeite met die dieselmotoren gehad dan dat je schetst op de vorige pagina's.. Kijk maar naar hun huidige C-klasse. dat ding loopt nog steeds niet goed/mooi.
De redline komt met de genoemde modificaties ergens rond de 6500 toeren te liggen. Een Holset HX40/HX35 hybrid schijnt mooi te spoolen en alles bij elkaar een heel goed rijdbare 400pk te leveren.
Citaat:Daarnaast, heb je al nagedacht over een achteras? want met 400pk en 600-700NM aan koppel, zal een gewone 142 as als een wokkel opdraaien (dat heb ik een keer meegemaakt, in mindere mate, met mijn broer zijn C Kadett en dat is niet heel fun en heeft meer iets weg van een stok in het achterwiel van je fiets steken.)
Dat zou dan ook een niet-originele achteras moeten worden.
Citaat:Ook is het wel even handig om uit te vogelen hoe de carterpan van je blok moet zijn. Komt de oliepan voor of achter je vooras? en als je de carterpan moet aanpassen, dan moet je ook de olie-pickup veranderen en misschien wel schotten plaatsen om de olie op te kunnen pakken bij het driften. En hoe ga je je stuur-geometrie behouden als je alles moet aanpassen, want wellicht past de stabilisatorstang niet meer met zo'n V6 op de vooras. dat zijn allemaal dingen die voor de 240 al reeds zijn opgelost en bekend zijn (je kunt hele V8 subframes + motormounts kopen), maar voor een 142 nog niet bestaan. Ik wil je allerminst ontmoedigen, maar met die 4000 euro voor zo'n motorblok heb je nog lang niet al die euvels opgelost die je nog voor je kiezen krijgt.
En hoe denk je dit ooit onder de kap van een 142 te laten passen?:
[plaatje]
bij de benz zit de radiator al in de kofferbak, en zij hebben nog nauwelijks ruimte over in het vooronder..
De swap van een OM606 is inderdaad meteen erg extreem en zal ook extreme aanpassingen nodig hebben. Ik heb net even gemeten, en ik heb ongeveer 50cm tussen de originele kokers en 72cm tussen het schutbord en de originele dwarsbalk. Als je die verplaatst heb je tot de grill ongeveer 90cm. Zo'n OM606 is volgens internet 86cm lang, dus zal inderdaad niet gaan passen. Zeker niet als er ook nog een forse IC voor moet komen. Nu is het volgens mij niet heel moeilijk om het schutbord te verplaatsen in de 142, maar als je het gewicht ook nog een beetje op een redelijke plek wil hebben komt dat blok grotendeels in de auto te liggen.
Da's wel wat lastiger.
Misschien kan ik beter naar een 4 of 5 cylinder diesel gaan kijken. Dan zal de uiteindelijke output wel wat lager zijn, maar het idee blijft hetzelfde.
Overigens lijkt het me ook mogelijk om het subframe van de oorspronkelijke auto over te nemen op de Volvo... even hardop gedacht: als je letterlijk alles weghaalt behalve de twee chassisbalken. Dus de dwarsbalk voor, het schutbord achter, de schermen, rembekrachtiger, alles. Als je dat als uitgangspunt hebt en je hebt een donor auto om alles van af te halen. Dan is in weze je enige limitatie de breedte tussen de twee balken. Als het daar tussen past kun je van daaruit alles opbouwen.
Arn02 schreef:Ik sluit me aan bij estoque wat betreft kanttekeningen. Ik denk dat je best een lastige uitdaging hebt om 400+ pk in een 142 weg te gaan krijgen. Op papier is het leuk maar je kan zomaar een hoop tijd en geld stoppeni n wat uiteindelijk een onrijdbare auto wordt. De 100-serie staat niet bekend om zijn geweldig onderstel en wielophanging (een paar verstokte medeforumgebruikers zullen hier anders over denken - ik noem geen namen :-P).
Daarbij, je plannen wat betreft wielophanging van de mercedes overzetten etc. zijn erg ambitieus. Zeker als je nog nauwelijks laservaring hebt. Het verneukeratieve van blogs is dat het er altijd makkelijker uit ziet dan dat het in de praktijk is. Daarbij wordt gevloek, bloedende knokkels en de wanhoop van tegenslag meestal weggesaneerd. Ik weet niet of je de auto, of een andere 140 al eens gereden hebt, maar je zou ook een stage 0 kunnen doen en dan besluiten hoe je de auto wilt modificeren.
Tot zover mijn ongevraagde advies
Ongevraagd advies van iemand die er verstand van heeft is zeerzeker welkom! Dat voorop gesteld

Maar laat het wel duidelijk zijn dat alle plannen voor deze swap alles behalve plannen zijn, maar gewoon hardop denken. En daarbij wil ik me in eerste instantie niet tegen laten houden door het gebrek aan laservaring of andere beperkingen waar altijd een oplossing voor te verzinnen is.
Overigens ben ik nog steeds van plan om de auto eerst hard te maken, de motor draaiend te krijgen en dan de auto op kenteken te krijgen. Dat zal waarschijnlijk in een aardig gestripte versie zijn, zoals het er nu naar uit ziet, maar een achterbank of een vloerkleed lijkt me niet verplicht bij een APK keuring

Volvo 142 B23 schreef:Het ligt er ook erg aan met welke insteek je aan zo'n project begint denk ik. Er stranden veel projecten, ook bij mij is er eens zo'n project gestrand. Grote plannen, maar volledig verkeken op de tijd die er in ging zitten.
Inmiddels aan m'n 242 al jaren bezig, maar met een andere kijk op het project. Het duurt zolang als nodig is en het is hobby. Als ik geen zin heb werk ik er ook wel eens een week niet aan. En dat geeft veel meer rust dan continu denken: volgende maand rijden!
Dat heb ik dus ook precies. Bij de impreza en de mini heb ik me veel te hard op laten jagen door onzinnige deadlines die ik zelf gesteld heb. Nu met de Volvo ga ik heel anders het project in. Enige wat ik zo snel mogelijk voor elkaar wil krijgen is dat ie hard en waterdicht is en dat ik kan rollen, zodat ie ook de garage uit kan om onder de carpoort te staan. Als ie daar van tijd tot tijd stil staat niks te doen omdat ik ergens op wacht of moet sparen om iemand in te huren voor het moeilijke laswerk
, dan is dat ook goed. No sweat.


