2 December 2015, 12:37
Ik had het inderdaad wel even mogen uitleggen, dus bij deze.
het is niet zo dat een 142 per definitie ongeschikt is, hij is alleen veel ongeschikter dan een 240 op bijna alle gebieden.
Ophanging:
Voor de 240 is al heel veel geproduceerd en beschikbaar. Sites als Kaplhenke en Yoshifab hebben de nodige engineering gedaan om een 240 een beter stuurgedrag te geven dan standaard. "Steering correction kits" zijn er om het stuurgedrag na verlaging te verbeteren en bump-steer tegen te gaan. Er zijn coiloversets gefabriceerd voor het uitwegen/verlagen van je 240. Voor een 140 vind je niks anders dan een setje verlagingsveren en dempers. Om de stuuruitslag van een 240 te vergroten zijn er ook geen kant en klare oplossingen, maar er driften meerdere mensen met een 240 en die hebben het op turbobricks ook wel beschreven hoe ze het deden.
Remmen:
Hoewel de standaard remmen van een 140 en een oude 240 identiek zijn qua setup (4 zuigers, massieve schijf) is een remupgrade nodig. Op mijn 245 zitten bijvoorbeeld 4 zuigerige klauwen van Wilwood met wilwood remschijven (door 1 van de vorige eigenaren gedaan), daar is al het nodige aan gefabriceerd om dat pas te maken (custom 8mm spacers, brackets etc). Voor een 240 kan ik je zo een paar links geven voor brackets waar je S60R klauwen/schijven, Mazda RX7 klauwen/schijven op een 240 kunt monteren. voor een 140 zul je weer zelf moeten gaan fabriceren (want volgens mijn research zijn de veerpoten niet gelijk qua afmetingen etc).
Motorruimte:
Hebben we al voldoende over verteld, gewoon te klein voor elke "leuke optie" zonder het brandschot naar binnen te verplaatsen (wat dus ook weer met zich meebrengt dat de pedalen verder naar achteren moeten, stuurstang veranderen, nieuwe zitpositie, etc.
Stuurbekrachtiging:
Een 240 is vanaf 1981 al met stuurbekrachtiging geleverd. Welliswaar zijn die stuurhuizen kwalitatief niet zo goed, maar zijn uitwisselbaar met de ZF-stuurhuizen van een 1989 en later. Een driftauto heeft nou eenmaal stuurbekrachtiging nodig voor het snelle gooien van je stuur van links naar rechts en andersom. Deze zijn welliswaar ook in te bouwen in een 142, maar daarvoor moet je zelf weer dingen gaan uitzoeken/fabriceren
Achteras:
Veel vermogen smeekt om een andere as. Waar ze in amerika veelal de 1030 achterassen van een 240 vervangen voor een Ford 8.8 exemplaar met de nodige modificaties, gebruiken ze in zweden redelijk veel de nieuwere 1031 achterassen met dubbele rib (laatste serie 240's). Deze kunnen aardig wat vermogen aan en daar zijn de nodige upgrades voor zodat je er een LSD of Locker in kunt plaatsten (voor drift zou ik een LSD gebruiken of vastlassen als je er niet mee op de weg komt). Een 240-as is weer smaller dan ene 140 as en moet ook aangepast worden om te passen onder een 140.
Plaatwerk:
Drifters gaan nou eenmaal schade rijden. want oefening baart kunst en wie oefent maakt fouten. een oud spatbord van een 240 (ronde koplampen/rondere knipperlichten) zijn in goede staat 50-100 euro, nieuwere types goedkoper aangezien er lekker veel bangers zijn die 240 aan gort rijden en hun nette plaatwerk wel willen ruilen tegen roesige exemplaren. Voor een 140 leg je al gauw 75,- tot 150,- neer voor een hopeloos exemplaar (magazijn uitverkoop Nordicar kostte ze 75,- normaal dus duurder).
Support en Kennis:
Sites als turbobricks en swedespeed staan vol met 240's, 740's en 940's en de modificaties die mensen uitvoeren. Je bent er inmiddels ook wel achter hoeveel kennis er al het internet te vinden is over bepaalde onderwerpen. Hoe specifieker en unieker jouw project is, hoe minder support en kennis je op het internet kunt vinden en dus aangewezen bent op mensen die er geld voor vragen.
Uiterlijk:
Dit punt wint de 142 naar mijn mening
Ik kwam op turbobricks langs het volgende topic. Is een man die een 16v Volvo Turbo bouwt (dus een 16v kop op een B230 Redblock) en dat in een Volvo 142 bouwt. Moet je voor de grap eens kijken wat voor een werk het is om een 4 cilinder in een 142 pas te maken.. en die man heeft toch wel serieuze skills als het op bouwen/lassen aan komt.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=271425
Ik wil je allerminst ontmoedigen hoor. Ik vind je een nobel streven hebben en diepe respect als het je daadwerkelijk lukt om te realiseren (bij deze biedt ik aan de eerste tank diesel/benzine te betalen als ik een rondje mee mag
). Maar je vroeg om een onderbouwing van mijn opmerking, dus bij deze.
het is niet zo dat een 142 per definitie ongeschikt is, hij is alleen veel ongeschikter dan een 240 op bijna alle gebieden.
Ophanging:
Voor de 240 is al heel veel geproduceerd en beschikbaar. Sites als Kaplhenke en Yoshifab hebben de nodige engineering gedaan om een 240 een beter stuurgedrag te geven dan standaard. "Steering correction kits" zijn er om het stuurgedrag na verlaging te verbeteren en bump-steer tegen te gaan. Er zijn coiloversets gefabriceerd voor het uitwegen/verlagen van je 240. Voor een 140 vind je niks anders dan een setje verlagingsveren en dempers. Om de stuuruitslag van een 240 te vergroten zijn er ook geen kant en klare oplossingen, maar er driften meerdere mensen met een 240 en die hebben het op turbobricks ook wel beschreven hoe ze het deden.
Remmen:
Hoewel de standaard remmen van een 140 en een oude 240 identiek zijn qua setup (4 zuigers, massieve schijf) is een remupgrade nodig. Op mijn 245 zitten bijvoorbeeld 4 zuigerige klauwen van Wilwood met wilwood remschijven (door 1 van de vorige eigenaren gedaan), daar is al het nodige aan gefabriceerd om dat pas te maken (custom 8mm spacers, brackets etc). Voor een 240 kan ik je zo een paar links geven voor brackets waar je S60R klauwen/schijven, Mazda RX7 klauwen/schijven op een 240 kunt monteren. voor een 140 zul je weer zelf moeten gaan fabriceren (want volgens mijn research zijn de veerpoten niet gelijk qua afmetingen etc).
Motorruimte:
Hebben we al voldoende over verteld, gewoon te klein voor elke "leuke optie" zonder het brandschot naar binnen te verplaatsen (wat dus ook weer met zich meebrengt dat de pedalen verder naar achteren moeten, stuurstang veranderen, nieuwe zitpositie, etc.
Stuurbekrachtiging:
Een 240 is vanaf 1981 al met stuurbekrachtiging geleverd. Welliswaar zijn die stuurhuizen kwalitatief niet zo goed, maar zijn uitwisselbaar met de ZF-stuurhuizen van een 1989 en later. Een driftauto heeft nou eenmaal stuurbekrachtiging nodig voor het snelle gooien van je stuur van links naar rechts en andersom. Deze zijn welliswaar ook in te bouwen in een 142, maar daarvoor moet je zelf weer dingen gaan uitzoeken/fabriceren
Achteras:
Veel vermogen smeekt om een andere as. Waar ze in amerika veelal de 1030 achterassen van een 240 vervangen voor een Ford 8.8 exemplaar met de nodige modificaties, gebruiken ze in zweden redelijk veel de nieuwere 1031 achterassen met dubbele rib (laatste serie 240's). Deze kunnen aardig wat vermogen aan en daar zijn de nodige upgrades voor zodat je er een LSD of Locker in kunt plaatsten (voor drift zou ik een LSD gebruiken of vastlassen als je er niet mee op de weg komt). Een 240-as is weer smaller dan ene 140 as en moet ook aangepast worden om te passen onder een 140.
Plaatwerk:
Drifters gaan nou eenmaal schade rijden. want oefening baart kunst en wie oefent maakt fouten. een oud spatbord van een 240 (ronde koplampen/rondere knipperlichten) zijn in goede staat 50-100 euro, nieuwere types goedkoper aangezien er lekker veel bangers zijn die 240 aan gort rijden en hun nette plaatwerk wel willen ruilen tegen roesige exemplaren. Voor een 140 leg je al gauw 75,- tot 150,- neer voor een hopeloos exemplaar (magazijn uitverkoop Nordicar kostte ze 75,- normaal dus duurder).
Support en Kennis:
Sites als turbobricks en swedespeed staan vol met 240's, 740's en 940's en de modificaties die mensen uitvoeren. Je bent er inmiddels ook wel achter hoeveel kennis er al het internet te vinden is over bepaalde onderwerpen. Hoe specifieker en unieker jouw project is, hoe minder support en kennis je op het internet kunt vinden en dus aangewezen bent op mensen die er geld voor vragen.
Uiterlijk:
Dit punt wint de 142 naar mijn mening

Ik kwam op turbobricks langs het volgende topic. Is een man die een 16v Volvo Turbo bouwt (dus een 16v kop op een B230 Redblock) en dat in een Volvo 142 bouwt. Moet je voor de grap eens kijken wat voor een werk het is om een 4 cilinder in een 142 pas te maken.. en die man heeft toch wel serieuze skills als het op bouwen/lassen aan komt.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=271425
Ik wil je allerminst ontmoedigen hoor. Ik vind je een nobel streven hebben en diepe respect als het je daadwerkelijk lukt om te realiseren (bij deze biedt ik aan de eerste tank diesel/benzine te betalen als ik een rondje mee mag
). Maar je vroeg om een onderbouwing van mijn opmerking, dus bij deze.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo

