18 December 2015, 00:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2015, 00:36 door Chris B.)
Het werd even een crashactie afgelopen zondagavond. Naar huis rijdend dacht ik opeens aan Sinterklaas en vroeg mij af waarom die knakker niet naar huis was. De reden? Er vloog een witte schuit over de snelweg die een stoomboot nadeed.
Gelukkig was ik al zo goed als thuis, echt minder dan een kilometer. Thuis de 740 in de garage geschoven en goed laten afkoelen waarna ik in 4,5 uur een koppakking gewisseld heb. Ik heb de oude kop hergebruikt, daarvan wist ik zeker dat die eraf gehaald is met koude motor. Tijdens de klus ervaren hoe taai 30 jaar oude pakkingen kunnen zijn, het verwijderen daarvan vroeg nog de meeste tijd. Verder nog een paar slechte stukjes bekabeling tegengekomen die ik vervangen heb. De draad naar de carb bv had geen enkel stukje isolatie meer. Ook kwam ik erachter dat de stekker van de hallsensor op de verdeler los zit en dat de verdeler inwendig kats versleten is. (veel zijdelingse speling op de as en laat flink wat olie door).
Sindsdien heb ik er alweer zo'n 1.000 km-er erop zitten, zonder problemen en geen drukopbouw, koelwater of olieverlies. Ziet er goed uit dus.
Wat nu nog even openstaat is de vraag welke afstelling voor de ontsteking, ik lees zowel 12 als 15 graden. En ook lees ik dat met lpg er 4 graden bij opgeteld kan worden. Dussss, wat is het beste? (verbruik en vermogen). Voor de kopwissel haalde ik 1 op 8,5 en nu blijft dat steken op 1 op 7,5... De ontsteking staat nu op 15 graden, op het gehoor loopt het blok dan het mooiste maar merk ik ook dat de top/vermogen wat achterblijft.
Gelukkig was ik al zo goed als thuis, echt minder dan een kilometer. Thuis de 740 in de garage geschoven en goed laten afkoelen waarna ik in 4,5 uur een koppakking gewisseld heb. Ik heb de oude kop hergebruikt, daarvan wist ik zeker dat die eraf gehaald is met koude motor. Tijdens de klus ervaren hoe taai 30 jaar oude pakkingen kunnen zijn, het verwijderen daarvan vroeg nog de meeste tijd. Verder nog een paar slechte stukjes bekabeling tegengekomen die ik vervangen heb. De draad naar de carb bv had geen enkel stukje isolatie meer. Ook kwam ik erachter dat de stekker van de hallsensor op de verdeler los zit en dat de verdeler inwendig kats versleten is. (veel zijdelingse speling op de as en laat flink wat olie door).
Sindsdien heb ik er alweer zo'n 1.000 km-er erop zitten, zonder problemen en geen drukopbouw, koelwater of olieverlies. Ziet er goed uit dus.
Wat nu nog even openstaat is de vraag welke afstelling voor de ontsteking, ik lees zowel 12 als 15 graden. En ook lees ik dat met lpg er 4 graden bij opgeteld kan worden. Dussss, wat is het beste? (verbruik en vermogen). Voor de kopwissel haalde ik 1 op 8,5 en nu blijft dat steken op 1 op 7,5... De ontsteking staat nu op 15 graden, op het gehoor loopt het blok dan het mooiste maar merk ik ook dat de top/vermogen wat achterblijft.

