Barracuda_82 schreef:Is er overigens een punt op het blok wat ik kan gebruiken om de waterpas op te zetten? Komt natuurlijk niet súper nauw, maar doe het liever goed. Als ik zelf zo kijk lijkt het dat de flens van het uitlaat spruitstuk precies verticaal hoort te zijn?
Er zijn een aantal zaken die je kan gebruiken om je motor zo goed mogelijk in de 142 te krijgen. Dit zijn de zaken die ik altijd in ogenschouw probeer te houden:
- Het hart van de krukas moet in het midden van de chassisrails staan. Dat kan je eenvoudig doen door het hart van de krukaspoelie bout te stellen zodat links en rechts de afstand gelijk is.
- De hoek van de motor staat vast ergens vermeld in de literatuur en dat is de afwijking van loodrecht. De lijn tussen de nokkenas en de krukas moet dus die afwijking hebben van loodrechte lijn danwel de lijn haaks op het voorste subframe.
- De flens aan de uitgaande as van de versnellingbak moet in een veld parralel aan dat van de flens aan de ingaande as van het diff zijn. Een veld wordt gedefinieerd door twee assen. De eerste krijg je goed door de motor en bak goed in de auto te centreren (de links/rechts, haaks op de lijn van de kurk- en priseas), de tweede is de helling waaronder de motor en bak hangen (de omhoog/omlaag). Die bepaal je met de baksteun als je de motorsteunen gemaakt hebt.. Als je niet zeker bent, kan je de baksteun zo maken dat ie met ringen opgevuld kan worden zodat de bak hoger gesteld kan worden.