3 April 2016, 12:24
Ik heb deze week een andere 240 gekocht, deze heeft nog contactpunten. Ik was toch al van plan om er een keer elektronische ontsteking in te gaan bouwen, maar omdat de as van de verdeler +- 1 mm speling heeft, krijgt deze ombouw wat meer prioriteit. Toevallig had ik nog een andere verdeler liggen (Bosch 0 237 002 017), en een module waarvan ik denk dat deze bij die verdeler hoort (Bosch 0 227 100 018). Bij deze module zit ook nog een stukje kabelboom, met een groene en een bruine draad (deze kleuren zitten ook aan de verdeler), verder zitten er een blauwe draad, een zwarte draad en een witte draad aan. Aan de witte draad zit een schuifstekker, de rest van de draden is doorgeknipt, dus dat wordt solderen. In de auto zit een bruine draad op aansluiting 15 van de bobine, en een zwarte draad op 1. Onder de bobine zit een voorschakelweerstand, aan de ene kant zit een blauwe draad, aan de andere kant 2 bruine draden. De ene bruine draad is de eerder genoemde die naar de bobine gaat, de andere bruine draad verdwijnt weer in de kabelboom. O ja, de auto is een 244 DL uit 1980, maar helaas is de motorcode onleesbaar geworden, en er staat ook geen cilinderinhoud op het kenteken.
Dit is dus alles wat ik nu weet, dus ik heb nog een paar vragen:
1: Ga ik er met de eerder genoemde onderdelen komen?
2: Mis ik nog iets?
3: Hoe sluit ik dit aan?
4: Is dit een betrouwbaar systeem, of kan ik voor de langere termijn beter aan iets anders denken?
Dit is dus alles wat ik nu weet, dus ik heb nog een paar vragen:
1: Ga ik er met de eerder genoemde onderdelen komen?
2: Mis ik nog iets?
3: Hoe sluit ik dit aan?
4: Is dit een betrouwbaar systeem, of kan ik voor de langere termijn beter aan iets anders denken?