19 April 2016, 23:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2016, 23:39 door Nicolaas H.)
Ik heb de zwarte blokstekker met vijf polen. Ik heb de schakelaar in allerlei standen doorgemeten. Ik heb de [nieuwe] spiegel ook doorgemeten. Bij beide meet ik volgens mij relevante resultaten en waarden waardoor ik de conclusie zou willen trekken dat beide onderdelen werken zoals ze zouden moeten werken. Ik ben echter maar een betrekkelijke leek ...
Bij de schakelaar heb ik het volgende gedaan:
- Ik heb de vijf polen genummerd van 1 t/m 5.
- Ik heb steeds continuïteit gemeten tussen twee polen en dan [met hulp van twee extra handen] de schakelaar in de vier mogelijke standen gezet.
- Dit zijn de resultaten:
Contact tussen 1 en 3, alleen bij schakelstanden boven en rechts
Contact tussen 1 en 5, alleen bij schakelstand beneden
Contact tussen 2 en 4, alleen bij schakelstand rechts
Contact tussen 3 en 4, alleen bij schakelstanden beneden en links
Contact tussen 4 en 5, alleen bij schakelstand boven.
Omdat elke schakelstand een ander contact oplevert concludeer ik dat de schakelaar in orde is. [Ik begrijp alleen niet waarom er in twee gevallen in twee posities contact is]
Bij 'boven' en bij 'rechts' worden op deze manier twee contacten gemaakt; waarom weet ik niet.
Dan heb ik de rechter spiegel doorgemeten op weerstand. Dat leverde deze waarden op:
Er zijn vijf polen die corresponderen met deze draadkleuren:
1 wit-bruin
2 wit-blauw
3 zwart
4 wit-groen met rode stippen
5 blauw-groen
Gemeten over:
1 en 2: 700 Ohm
1 en 4: 1600 Ohm
2 en 4: 2500 Ohm
3 en 5: 1500 Ohm
[Alle andere combinaties leverden niets op. De cijfers zijn niet persà dezelfden als bij de schakelaar; het zijn de nummers die op het blikje staan.]
Mijn conclusies zijn:
- De verwarmbare spiegel is in orde. Dit zijn de polen 3 en 5.
- Er zijn blijkbaar drie electromotortjes in het spiegelhuis, elk met een eigen weerstand. Waarom het er drie zijn begrijp ik niet, net zo min als ik begrijp waarom er duidelijk verschillende weerstanden zijn.
Mijn eindconclusie is dat er iets mis kan zijn met de kabelboom.
Wie mijn conclusies kan ondergraven of bevestigen hoor ik graag; met beide reacties hoop ik verder te komen.
Bij de schakelaar heb ik het volgende gedaan:
- Ik heb de vijf polen genummerd van 1 t/m 5.
- Ik heb steeds continuïteit gemeten tussen twee polen en dan [met hulp van twee extra handen] de schakelaar in de vier mogelijke standen gezet.
- Dit zijn de resultaten:
Contact tussen 1 en 3, alleen bij schakelstanden boven en rechts
Contact tussen 1 en 5, alleen bij schakelstand beneden
Contact tussen 2 en 4, alleen bij schakelstand rechts
Contact tussen 3 en 4, alleen bij schakelstanden beneden en links
Contact tussen 4 en 5, alleen bij schakelstand boven.
Omdat elke schakelstand een ander contact oplevert concludeer ik dat de schakelaar in orde is. [Ik begrijp alleen niet waarom er in twee gevallen in twee posities contact is]
Bij 'boven' en bij 'rechts' worden op deze manier twee contacten gemaakt; waarom weet ik niet.
Dan heb ik de rechter spiegel doorgemeten op weerstand. Dat leverde deze waarden op:
Er zijn vijf polen die corresponderen met deze draadkleuren:
1 wit-bruin
2 wit-blauw
3 zwart
4 wit-groen met rode stippen
5 blauw-groen
Gemeten over:
1 en 2: 700 Ohm
1 en 4: 1600 Ohm
2 en 4: 2500 Ohm
3 en 5: 1500 Ohm
[Alle andere combinaties leverden niets op. De cijfers zijn niet persà dezelfden als bij de schakelaar; het zijn de nummers die op het blikje staan.]
Mijn conclusies zijn:
- De verwarmbare spiegel is in orde. Dit zijn de polen 3 en 5.
- Er zijn blijkbaar drie electromotortjes in het spiegelhuis, elk met een eigen weerstand. Waarom het er drie zijn begrijp ik niet, net zo min als ik begrijp waarom er duidelijk verschillende weerstanden zijn.
Mijn eindconclusie is dat er iets mis kan zijn met de kabelboom.
Wie mijn conclusies kan ondergraven of bevestigen hoor ik graag; met beide reacties hoop ik verder te komen.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]