20 April 2016, 10:27
Nicolaas H schreef:Ik heb de zwarte blokstekker met vijf polen.
Als er daarin vlakschuifstekkertjes zitten zit het weerhaakje doorgaans aan de vlakke kant.
Nicolaas H schreef:[Ik begrijp alleen niet waarom er in twee gevallen in twee posities contact is]
Bij 'boven' en bij 'rechts' worden op deze manier twee contacten gemaakt; waarom weet ik niet.
Waarschijnlijk zitten er in de spiegel twee "motortjes". De ene kan beide kanten op draaien afhankelijk van welke kant de stroom op loopt. De andere bepaalt of er verticaal of horizontaal gedraaid wordt, ws is een van deze twee de ruststand, voor de andere is een solenoid oid nodig.
Doen allebei de schakelaars en spiegels hetzelfde? Zou volgens mij geen verschil moeten zitten tussen links en rechts.
Zet eens 12V op de pool die bij de blauwe draad hoort en massa op de pool die bij de zwarte hoort en meet dan de spanning en weerstand op de andere polen tov de massa. Spanningen zouden mijns inziens +12V en -12V moeten zijn afhankelijk van of je de ene kant of de andere kant op wilt bewegen.
Nicolaas H schreef:Dan heb ik de rechter spiegel doorgemeten op weerstand. Dat leverde deze waarden op:
Er zijn vijf polen die corresponderen met deze draadkleuren:
1 wit-bruin
2 wit-blauw
3 zwart
4 wit-groen met rode stippen
5 blauw-groen
Gemeten over:
1 en 2: 700 Ohm
1 en 4: 1600 Ohm
2 en 4: 2500 Ohm
3 en 5: 1500 Ohm
[Alle andere combinaties leverden niets op. De cijfers zijn niet persà dezelfden als bij de schakelaar; het zijn de nummers die op het blikje staan.]
Klinkt logisch als je het vergelijkt met het bedradingsschema. Weerstand tussen 2 en 4 zou dan de som zijn van de weerstanden tussen 1 en 2 en tussen 1 en 4. De waarden zeggen mij niets en ook niet over of het werkt of niet. Er lijken iig geen draadbreuken tussen motor en de stekker waar je gemeten hebt.
Nicolaas H schreef:Mijn eindconclusie is dat er iets mis kan zijn met de kabelboom.
Dat lijkt me makkelijk te checken. Gewoon de weerstand tussen de uiteinden met dezelfde kleuren meten. Zou in de richting van nul moeten zijn.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km