9 May 2016, 09:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 May 2016, 15:54 door Barracuda_82.)
De 142 ligt al weer een paar dagen stil omdat ik me voorgenomen had eerst bij Willy te gaan kijken hoe hij zijn B230FK in zijn 142 had gebouwd. Dat heb ik afgelopen weekend gedaan en ik heb weer voldoende moed verzameld om weer verder te gaan. Daarnaast heb ik ook heel veel foto's gemaakt, dingen gemeten en advies van Willy gekregen. Ãn het was ook nog eens erg leuk om een gelijkgestemde te ontmoeten 
Willy was druk aan zijn auto aan het werk en dit gaf me de gelegenheid om eens goed alles te bekijken. Ik moet ook zeggen dat hij alles heel netjes heeft gebouwd, zeker als je in je achterhoofd houdt dat ie, net als ik, geen technische achtergrond heeft en ook "maar gewoon wat doet". Wat het voor willy vaak moeilijk maakt is dat hij zich voorgenomen heeft alles met OEM volvo onderdelen op te lossen en qua totaalplaatje een OEM look wil houden. Ik heb dat zelf totaal niet. In tegenstelling; ik heb liever zo veel mogelijk onderdelen van zo veel mogelijk verschillende auto's in mijn 142.
![[Afbeelding: b14c812a8542501d73e6ca2312040398_view.jpg]](http://b1.img.mobypicture.com/b14c812a8542501d73e6ca2312040398_view.jpg)
Al-met-al valt het allemaal wel mee wat er moet gebeuren, maar omdat je op een gegeven moment aan zó veel dingen tegelijk aan het denken bent (de carterpan, de hoek van het blok, de achteras, de cardanas, de remmen, etc) verlies je het overzicht en begin je te veel beren op de weg te zien. Althans, zo gaat dat bij mij. Dus even kijken hoe een ander het doet als een soort geruststelling is dan een goed idee.
Ook hebben we ontdekt dat de Maseratti remklauwen van Willy mogelijk dezelfde Brembo's zijn als ik wil gaan gebruiken. Als we dit kunnen bevestigen, dan maakt het het voor mij een stuk makkelijker, want dan kan ik zijn adapters gebruiken als basis.
Inmiddels heb ik een plan de campagne gemaakt. Dit ga ik doen:
Ondertussen het voglende materiaal, onderdelen en gereedschap zoeken/aanschaffen (even een todo lijstje voor mezelf):

Willy was druk aan zijn auto aan het werk en dit gaf me de gelegenheid om eens goed alles te bekijken. Ik moet ook zeggen dat hij alles heel netjes heeft gebouwd, zeker als je in je achterhoofd houdt dat ie, net als ik, geen technische achtergrond heeft en ook "maar gewoon wat doet". Wat het voor willy vaak moeilijk maakt is dat hij zich voorgenomen heeft alles met OEM volvo onderdelen op te lossen en qua totaalplaatje een OEM look wil houden. Ik heb dat zelf totaal niet. In tegenstelling; ik heb liever zo veel mogelijk onderdelen van zo veel mogelijk verschillende auto's in mijn 142.
![[Afbeelding: b14c812a8542501d73e6ca2312040398_view.jpg]](http://b1.img.mobypicture.com/b14c812a8542501d73e6ca2312040398_view.jpg)
Al-met-al valt het allemaal wel mee wat er moet gebeuren, maar omdat je op een gegeven moment aan zó veel dingen tegelijk aan het denken bent (de carterpan, de hoek van het blok, de achteras, de cardanas, de remmen, etc) verlies je het overzicht en begin je te veel beren op de weg te zien. Althans, zo gaat dat bij mij. Dus even kijken hoe een ander het doet als een soort geruststelling is dan een goed idee.
Ook hebben we ontdekt dat de Maseratti remklauwen van Willy mogelijk dezelfde Brembo's zijn als ik wil gaan gebruiken. Als we dit kunnen bevestigen, dan maakt het het voor mij een stuk makkelijker, want dan kan ik zijn adapters gebruiken als basis.
Inmiddels heb ik een plan de campagne gemaakt. Dit ga ik doen:
- Zodra mijn 245 terug is van Volvo Lotte ga ik een 240 achteras ophalen in Dronten. Het is nog een beetje een gok, maar als het goed is is het de correcte 1031 achteras (twee ribben en een sensor op de achterkant, maar wel een metalen klep).
- Ondertussen begin ik aan een plan voor het voorfront te verstevigen en minimaliseren. Ook wil ik een buis maken langs de "wielkasten" om de zijschermen te dragen en de wielkasten (deels) weg te kunnen halen)
- De stabi-stang een paar cm naar voren verplaatsen (nieuwe bevestigingspunten maken en de bevestigingspunten op de draagarmen verlengen)
- Ik heb een kettingtakel gekocht die ik aan een rails aan het dak van de garage wil bevestigen. Hiermee kan ik makkelijk het dummy motorblok passen en meter, zonder met het complete blok en motortakel aan de gang te moeten. Gecombineerd met de evenaar van de motortakel en wat spanbandjes naar de muren van de garage denk ik op die manier het blok goed te kunnen positioneren.
- Een goede aluminium lasser zoeken om de olie pickup om te kunnen draaien. En zo de carterpan aanpassingen af te kunnen maken.
- Zodra de achteras binnen is ga ik de 142 as demonteren en een "negative jig" maken (bedankt voor het idee, heren van Bad Obsession Motorsport!). Zo kan ik makkelijk de 240 as pas maken en de jig bewaren om later eventueel andere assen pas te kunnen maken voor een 142.
- Als de 240 as klaar is kan deze onder de auto. Dit is het 0-punt om de cardanas op te bevestigen. Deze bepaalt dan weer de positie van de motor. In eerste instantie dacht ik het onafhankelijk van elkaar te kunnen doen, maar van achter naar voor werken lijkt me het beste.
- Als de carterpan aanpassingen klaar zijn kan ik de subframe aanpassingen definitief maken en af gaan lassen.
Ondertussen het voglende materiaal, onderdelen en gereedschap zoeken/aanschaffen (even een todo lijstje voor mezelf):
- Een hydraulische pijpbuiger. Dit om in de toekomst frames te kunnen maken en misschien zelfs wel een rolkooi (don't worry; het laswerk besteed ik dan uit, maar de buizen kan ik zelf misschien wel maken).
- Een andere cardanas. De 240 diesel as die ik nu heb heeft niet de goede flenzen (vier-punts aan de bakkant, dit moet drie-punts zijn).
- Motorrubbers van een 240 diesel
- Staal koker 20mm en 25mm om "jigs" mee te maken en verstevigingen aan te brengen.
- 4 em 5 mm plaat voor de motorsteunen en andere stevige delen te maken.
- Engelse maten doppenset, gebruikt.

