4 December 2016, 12:06
dit verhaal met de laadspanning krijgt toch een vervolgje,
na een aantal dagen te hebben gereden met de 940 dynamo, was mijn accu opeens leeg. raar want had toch echt 14.nogwat volt op de accu als de auto liep.
toch maar weer de andere dynamo geprobeerd. en jahoor, accu bij lopende motor zat rond de 18v tot soms wel 19v. en als de motor uit was zelfs 17v op de accu. onmogelijk dacht ik meteen bij mijzelf. in de schuur lag nog een oude accu. deze voor de gein ook maar even meten. 17v! en jahoor, bij de jag, de 145, en de xc70 allemaal 17v bij niet lopende motor. ik denk dat ik zo snel mogelijk die cheap ass multimeter moet vervangen door een wat duurder ding. want dat 15 euro ding ligt nu in de container.
maar een ding kan ik er wel mee meten, het heeft gelijke waarden als de andere auto's, dus denk dat de laadspanning wel goed zit. maar een nieuwe multimeter moet daar maar uitsluitsel over doen.
na een aantal dagen te hebben gereden met de 940 dynamo, was mijn accu opeens leeg. raar want had toch echt 14.nogwat volt op de accu als de auto liep.
toch maar weer de andere dynamo geprobeerd. en jahoor, accu bij lopende motor zat rond de 18v tot soms wel 19v. en als de motor uit was zelfs 17v op de accu. onmogelijk dacht ik meteen bij mijzelf. in de schuur lag nog een oude accu. deze voor de gein ook maar even meten. 17v! en jahoor, bij de jag, de 145, en de xc70 allemaal 17v bij niet lopende motor. ik denk dat ik zo snel mogelijk die cheap ass multimeter moet vervangen door een wat duurder ding. want dat 15 euro ding ligt nu in de container.
maar een ding kan ik er wel mee meten, het heeft gelijke waarden als de andere auto's, dus denk dat de laadspanning wel goed zit. maar een nieuwe multimeter moet daar maar uitsluitsel over doen.

