Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fan en motorkoeling
Hallo,

Ik heb hetzelfde 'probleem' gehad met mijn (vorige) 240.

De temperatuur werd te hoog, ook ik had een airco. Dit probleem deed zich voor toen ik afgelopen maart met een 240 door de sahara aan het rijden was (van Amsterdam naar Banjul in Gambia gereden).

Thuis had ik al de koelvloeistof gecontroleerd, kleur was goed en niveau goed en constant, maw hij lekte niet. Ook had ik het koelsysteem goed doorgespoeld. Daarnaast had ik thuis al een nieuwe thermostaat erin gezet.

Het volgende heb ik geprobeerd nadat hij te warm werd:

De electische fan voor de airco continu laten draaien (als noodoplossing) als de motor loopt, wellicht had dit ook effect op de motortemperatuur. Conclusie: heeft geen/nauwelijks effect op de motortemperatuur.

Voor de zekerheid de thermostaat verwijderd, zodat altijd het volledige koelcircuit werkt. Conclusie: dit had nauwelijks effect (is ook niet gek, gezien dat er een nieuwe thermostaat inzat).

De visco-koppeling getest. De auto goed warm gereden (zodat motor een hoge temperatuur had, fors boven het midden). Vervolgens snel auto uitgezet en gevoeld of ik de fan (die via viscokoppeling op de motor zit) makkelijk kon draaien. Dit ging erg soepel waardoor ik de indruk had dat de viscokoppeling niet goed werkte. Maw ook al was de motor warm, de fan draaide nooit op volle kracht.
Vervolgens de fan provisorisch (met een tweetal slangklemmen) star verbonden met de motor om te testen. Effect was dat de motortemperatuur niet meer boven 1/3e van de temperatuur wilde komen.... Conclusie: de viscokoppeling werkte niet goed, euvel gevonden!

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,

RR
985 Volvo 245 Turbo intercooler, 185.000 km
Antwoord

Berichten in dit topic
fan en motorkoeling - door bigbird - 12 June 2006, 09:50
fan en motorkoeling - door Bozzma - 12 June 2006, 12:21
fan en motorkoeling - door bigbird - 12 June 2006, 12:29
fan en motorkoeling - door Bozzma - 13 June 2006, 00:46
fan en motorkoeling - door bigbird - 13 June 2006, 07:47
fan en motorkoeling - door RR240Tic - 13 June 2006, 10:07
fan en motorkoeling - door bigbird - 13 June 2006, 10:13

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)