19 March 2017, 08:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 March 2017, 13:32 door Grey240Polar.)
Vocht in de olie wordt niet door de olie zelf veroorzaakt. Als je veel korte ritten rijdt, dan krijg je dit gewoon. Door steeds niet volledig opwarmen kan condensatie een soort emulsie (ik noem het "mayo") vormen. Ik heb ooit een Ford Escort gehad waarmee ik veel kortere ritten reed. Daar zat een A-merk (ik geloof Mobil) 10W40 in en die had in de winter altijd last van witte slurrie in de carterventilatie.
Met mijn 245 doe ik doorgaans alleen behoorlijke ritten. Vandaag naar Zuid Limburg, morgen naar de Utrechtse Heuvelrug, bijv. Dat vinden motoren echt fijn, en de redblock is daarop geen uitzondering.
De kanttekening die ik bij bovenstaande verhaal wil plaatsen is wel dat hoe nieuwer het ontwerp van de motor, hoe hoger de eisen aan de olie. Uiteraard, zou je zeggen, maar naast de API aanduiding zijn er steeds vaker ook strengere eisen van de fabrikanten zelf. Algemeen bekend zijn bijv. VW motoren met pompverstuivers, daarbij moet je eigenlijk wel de dure olie van VW (of een andere dure met minimaal dezelfde specs) gebruiken wil je enige levensduur van de motor krijgen. De ene API SN is dan de andere API SN toch net niet helemaal.
En bij (diesel)motoren met roetfilter en katalysator kan geen willekeurige olie meer gebruikt worden, dan kan een (teveel aan) een bepaald additief in de motorolie via de cilinderwanden toch in de verbrandingsgassen terecht komen, verbranden en in asvorm de filters verstoppen en katalysatoren aantasten (zoekterm: low SAPS).
Maar voor onze redblocks is de goedkoopste olie met API SJ of SL (minder kun je eigenlijk niet meer vinden) voldoende. Ja, je kunt 10W40 in API SN categorie vinden (bijv. Shell Helix), maar het valt me op dat deze (naar huidige maatstaven "oude") viscositeit toch ook vaak op SL is blijven steken (waaronder ook A-merken zoals Castrol). Misschien moet je ook niet een te nieuwe formule in een oude motor willen?
Ik denk dat de juiste verversingstermijn een veel grotere invloed op de levensduur van de motor heeft. Techno 10W40 om de 10.000 km ververst is m.i. beter voor de motor dan (bijv.) een Castrol 10W40 ververst om een langere termijn.
Ik tipte het ook al aan dat de backwards compatibiliteit bij olie voor dieselmotoren gaat verdwijnen. Daartoe is een nieuwe API categorie toegevoegd. Voorheen had je Sx voor benzinemotoren en Cx voor dieselmotoren. Nu is daar Fx aan toegevoegd voor nieuw te ontwikkelen dieselmotoren. Deze oliën (d.w.z. Sx/Cx vs. Fx) mogen straks niet meer onderling verwisseld worden.
Met mijn 245 doe ik doorgaans alleen behoorlijke ritten. Vandaag naar Zuid Limburg, morgen naar de Utrechtse Heuvelrug, bijv. Dat vinden motoren echt fijn, en de redblock is daarop geen uitzondering.
De kanttekening die ik bij bovenstaande verhaal wil plaatsen is wel dat hoe nieuwer het ontwerp van de motor, hoe hoger de eisen aan de olie. Uiteraard, zou je zeggen, maar naast de API aanduiding zijn er steeds vaker ook strengere eisen van de fabrikanten zelf. Algemeen bekend zijn bijv. VW motoren met pompverstuivers, daarbij moet je eigenlijk wel de dure olie van VW (of een andere dure met minimaal dezelfde specs) gebruiken wil je enige levensduur van de motor krijgen. De ene API SN is dan de andere API SN toch net niet helemaal.
En bij (diesel)motoren met roetfilter en katalysator kan geen willekeurige olie meer gebruikt worden, dan kan een (teveel aan) een bepaald additief in de motorolie via de cilinderwanden toch in de verbrandingsgassen terecht komen, verbranden en in asvorm de filters verstoppen en katalysatoren aantasten (zoekterm: low SAPS).
Maar voor onze redblocks is de goedkoopste olie met API SJ of SL (minder kun je eigenlijk niet meer vinden) voldoende. Ja, je kunt 10W40 in API SN categorie vinden (bijv. Shell Helix), maar het valt me op dat deze (naar huidige maatstaven "oude") viscositeit toch ook vaak op SL is blijven steken (waaronder ook A-merken zoals Castrol). Misschien moet je ook niet een te nieuwe formule in een oude motor willen?
Ik denk dat de juiste verversingstermijn een veel grotere invloed op de levensduur van de motor heeft. Techno 10W40 om de 10.000 km ververst is m.i. beter voor de motor dan (bijv.) een Castrol 10W40 ververst om een langere termijn.
Ik tipte het ook al aan dat de backwards compatibiliteit bij olie voor dieselmotoren gaat verdwijnen. Daartoe is een nieuwe API categorie toegevoegd. Voorheen had je Sx voor benzinemotoren en Cx voor dieselmotoren. Nu is daar Fx aan toegevoegd voor nieuw te ontwikkelen dieselmotoren. Deze oliën (d.w.z. Sx/Cx vs. Fx) mogen straks niet meer onderling verwisseld worden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47