13 April 2017, 18:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2017, 19:57 door Grey240Polar.)
Als het dichtknijpen van de slang aan de stappenmotor (IAC) geen effect heeft als het gaspedaal niet is ingetrapt (voorwaarde is natuurlijk dat de TPS zijn werk correct doet), dan kan deze klep niet de oorzaak zijn.
De functie van de klep is om het motortoerental constant te houden op het moment dat je het gaspedaal niet in trapt. Stationair dus, tik het pedaal ook maar iets aan en nou ben jij degene die het zaakje moet regelen, met je rechter voet.
Stationair kan het toerental variëren door het variëren van de belasting. Dit kan bijv. als de fan gaat draaien, het elektrisch circuit meer stroom gaat trekken (en daardoor de dynamo zwaarder laat draaien) of eventueel een airco die inschakelt. Maar ook manoeuvreren zonder gas te geven, dus alleen met de koppeling.
Zodra de stationair draaiende motor belast wordt ziet de ECU dit en laat de IAC wat verder openen zodat de motor zo goed mogelijk (binnen 200 tpm variatie) op zijn stationair toerental blijft. Verder open betekent uiteraard meer lucht, net als bij de normale gasklep. Knijp je de slang dicht, dan zou je bij een onterecht open staande IAC zelf de luchtstroom beperken, maar aangezien dit niet gebeurt, denk ik dat je de oorzaak dus ergens anders moet zoeken.
Overigens is de IAC makkelijk te testen. Op mijn B200F zat er een met een 2-polige connector. Op die twee polen moet je een weerstand van ongeveer 8 ohm meten. Daarnaast heb ik de beschikking over een labvoeding waarmee ik een spanning van 0 V langzaam kan opregelen. Hoe verder je richting 12 V komt, hoe verder de klep beweegt. Geen 8 ohm (d.w.z. veel te hoog of oneindig) of geen beweging van de klep bij het opvoeren van de spanning, duidt op een overleden IAC.
Geen voeding, geen nood. De procedure in de Haynes manual gebruikt gewoon de accu om de IAC te openen en sluiten.
De functie van de klep is om het motortoerental constant te houden op het moment dat je het gaspedaal niet in trapt. Stationair dus, tik het pedaal ook maar iets aan en nou ben jij degene die het zaakje moet regelen, met je rechter voet.
Stationair kan het toerental variëren door het variëren van de belasting. Dit kan bijv. als de fan gaat draaien, het elektrisch circuit meer stroom gaat trekken (en daardoor de dynamo zwaarder laat draaien) of eventueel een airco die inschakelt. Maar ook manoeuvreren zonder gas te geven, dus alleen met de koppeling.
Zodra de stationair draaiende motor belast wordt ziet de ECU dit en laat de IAC wat verder openen zodat de motor zo goed mogelijk (binnen 200 tpm variatie) op zijn stationair toerental blijft. Verder open betekent uiteraard meer lucht, net als bij de normale gasklep. Knijp je de slang dicht, dan zou je bij een onterecht open staande IAC zelf de luchtstroom beperken, maar aangezien dit niet gebeurt, denk ik dat je de oorzaak dus ergens anders moet zoeken.
Overigens is de IAC makkelijk te testen. Op mijn B200F zat er een met een 2-polige connector. Op die twee polen moet je een weerstand van ongeveer 8 ohm meten. Daarnaast heb ik de beschikking over een labvoeding waarmee ik een spanning van 0 V langzaam kan opregelen. Hoe verder je richting 12 V komt, hoe verder de klep beweegt. Geen 8 ohm (d.w.z. veel te hoog of oneindig) of geen beweging van de klep bij het opvoeren van de spanning, duidt op een overleden IAC.
Geen voeding, geen nood. De procedure in de Haynes manual gebruikt gewoon de accu om de IAC te openen en sluiten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47