21 April 2017, 06:47
Daar zou ik alleen met zekerheid uit af durven leiden dat de aansturing gebeurt en dat de bedrading en connector het stuursignaal dus goed doorgeven.
Toen ik mijn IAC heb schoongemaakt heb uiteraard ook gekeken hoe het ding werkt.
Los uit de auto moet de klep door een veer helemaal voorbij dicht geduwd worden zodat er een kleine spleet aan de andere kant van de klep zichtbaar is. Deze spleet is ca. 1-2 mm en wordt door de stelschroef bepaald. Deze stelschroef is in de fabriek "for life" gezet, daar kan en moet daarna niet meer iets aan veranderd worden.
Op het moment dat de klep gaat draaien, dan gaat die spleet eerst dicht en meteen daarna ontstaat er aan de andere kant van de klep een nieuwe spleet, eentje die wel kan variëren van dicht naar helemaal open en alles ertussen in.
Met een vinger in de rechte slangaansluiting kun je aan het asje de klep verdraaien. Dit moet soepel gaan en bovengenoemde openingen moeten helemaal in het draaibereik zitten. Dit kun je via de haakse aansluiting zien. Laat je het asje los, dan moet de veer hem weer snel in de uitgangspositie drukken.
Ik ga er eigenlijk van uit dat je dit al gedaan hebt bij het schoonmaken, het is nl. de beste manier om de remmenreiniger helemaal goed in de klep te krijgen. Het reinigen moet ook meerdere keren achter elkaar gebeuren voor een goed resultaat, totdat de reiniger er niet meer verkleurd uit komt.
Vergeet niet dat het probleem soms speelt, je zou de test dus eigenlijk moeten herhalen meteen op het moment dat de motor weer eens te hoog toerental loopt. En er meteen daarna weer kijken of die dat nog steeds doet. Alleen als die direct voor en na de test hoog toerental loopt kun je er redelijk zeker van zijn dat de conditie er ook was tijdens de test.
Overigens zou ik bij het uitvoeren van de diagnostic test ook visueel willen kunnen zien of de klep correct beweegt, en niet alleen maar afgaan op het geluid.
Ik zou daarom de haakse slang eraf halen en dan via een spiegeltje of met een filmende smartphone kijken of de klep tijdens de test "zijn ding" goed doet.
Ik heb de test zelf nooit gedaan, maar ik ga ervan uit dat deze de klep even opent en weer sluit.
Toen ik mijn IAC heb schoongemaakt heb uiteraard ook gekeken hoe het ding werkt.
Los uit de auto moet de klep door een veer helemaal voorbij dicht geduwd worden zodat er een kleine spleet aan de andere kant van de klep zichtbaar is. Deze spleet is ca. 1-2 mm en wordt door de stelschroef bepaald. Deze stelschroef is in de fabriek "for life" gezet, daar kan en moet daarna niet meer iets aan veranderd worden.
Op het moment dat de klep gaat draaien, dan gaat die spleet eerst dicht en meteen daarna ontstaat er aan de andere kant van de klep een nieuwe spleet, eentje die wel kan variëren van dicht naar helemaal open en alles ertussen in.
Met een vinger in de rechte slangaansluiting kun je aan het asje de klep verdraaien. Dit moet soepel gaan en bovengenoemde openingen moeten helemaal in het draaibereik zitten. Dit kun je via de haakse aansluiting zien. Laat je het asje los, dan moet de veer hem weer snel in de uitgangspositie drukken.
Ik ga er eigenlijk van uit dat je dit al gedaan hebt bij het schoonmaken, het is nl. de beste manier om de remmenreiniger helemaal goed in de klep te krijgen. Het reinigen moet ook meerdere keren achter elkaar gebeuren voor een goed resultaat, totdat de reiniger er niet meer verkleurd uit komt.
Vergeet niet dat het probleem soms speelt, je zou de test dus eigenlijk moeten herhalen meteen op het moment dat de motor weer eens te hoog toerental loopt. En er meteen daarna weer kijken of die dat nog steeds doet. Alleen als die direct voor en na de test hoog toerental loopt kun je er redelijk zeker van zijn dat de conditie er ook was tijdens de test.
Overigens zou ik bij het uitvoeren van de diagnostic test ook visueel willen kunnen zien of de klep correct beweegt, en niet alleen maar afgaan op het geluid.
Ik zou daarom de haakse slang eraf halen en dan via een spiegeltje of met een filmende smartphone kijken of de klep tijdens de test "zijn ding" goed doet.
Ik heb de test zelf nooit gedaan, maar ik ga ervan uit dat deze de klep even opent en weer sluit.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47