22 April 2017, 09:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 April 2017, 10:08 door Grey240Polar.)
Er is niets vervelender dan een soms-wel-en-soms-niet fout, oftewel intermitterend. Dit kan je laten denken dat je een fout gevonden hebt of een oorzaak uitgesloten... totdat het weer gebeurt.
De IAC is gewisseld, dat de andere klep exact dezelfde fout zou hebben is zeer onaannemelijk, dus ik zou de klep nu even als uitgesloten beschouwen. Misschien soms toch een slecht contact in de aansturing van de IAC? Heb je de stekkers aan de kant van de ECU al eens gecontroleerd?
De benzinedrukregelaar (FPR) kan m.i. niet verantwoordelijk zijn voor een verhoogd toerental, alleen voor een verkeerd mengsel.
Een benzinemotor loopt alleen goed in een nauwe band rondom 1 deel benzine op 14,7 delen lucht. Dit geldt voor alle toerentallen en belastingen.
Wat heel belangrijk is om te weten: bij een benzinemotor regel je met het gaspedaal uitsluitend de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen. "Gaspedaal" zou dus eigenlijk "luchtpedaal" moeten heten.
De brandstofinspuiting is ervoor om de hoeveelheid benzine aan de hoeveelheid aangezogen lucht aan te passen, niet andersom.
Een hogere benzinedruk leidt tot een rijker mengsel, maar als je het gaspedaal niet verder intrapt dus niet tot een hoger toerental.
De AMM meet de hoeveelheid aangezogen lucht. Valse lucht gaat niet door de AMM, en dat leidt dus ook tot een verkeerd (te arm) mengsel en slechter lopen van de motor.
Bij een diesel manipuleer je de motor wèl met de hoeveelheid brandstof, die hebben meestal niet eens een gasklep. Het gaspedaal laat dus meer of minder diesel inspuiten. Maar dat moet je dus niet verwarren met een benzinemotor.
Werkt de FPR niet correct en is de druk te hoog of laag, dan leidt dit tot een te rijk of arm mengsel en een slecht lopende motor (al ben ik er na de problemen met mijn FPR achter dat de ECU op basis van de lambdasonde best wel veel kan corrigeren).
Lambdasonde.
Hier heb ik nog geen slechte ervaringen mee, maar er zijn wel dingen aan die je kunt meten als je een multimeter hebt. Op de site waar in deze thread al vaker naar gelinkt is staat hoe.
Maar ook hier denk ik niet dat een slecht werkend exemplaar invloed heeft op het toerental, het is ook puur weer iets dat met het benzine/lucht-mengsel te maken heeft. Verkeerde data van de sensor leidt tot een afwijkend mengsel en slecht lopende motor, alleen een echt defect tot foutcodes van de OBD.
Eigenlijk beperkt dit symptoom de mogelijke oorzaken tot de IAC en TB.
Weet je zeker dat de gasklep altijd helemaal goed sluit, ook al lijkt deze schoon?
De IAC is gewisseld, dat de andere klep exact dezelfde fout zou hebben is zeer onaannemelijk, dus ik zou de klep nu even als uitgesloten beschouwen. Misschien soms toch een slecht contact in de aansturing van de IAC? Heb je de stekkers aan de kant van de ECU al eens gecontroleerd?
De benzinedrukregelaar (FPR) kan m.i. niet verantwoordelijk zijn voor een verhoogd toerental, alleen voor een verkeerd mengsel.
Een benzinemotor loopt alleen goed in een nauwe band rondom 1 deel benzine op 14,7 delen lucht. Dit geldt voor alle toerentallen en belastingen.
Wat heel belangrijk is om te weten: bij een benzinemotor regel je met het gaspedaal uitsluitend de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen. "Gaspedaal" zou dus eigenlijk "luchtpedaal" moeten heten.
De brandstofinspuiting is ervoor om de hoeveelheid benzine aan de hoeveelheid aangezogen lucht aan te passen, niet andersom.
Een hogere benzinedruk leidt tot een rijker mengsel, maar als je het gaspedaal niet verder intrapt dus niet tot een hoger toerental.
De AMM meet de hoeveelheid aangezogen lucht. Valse lucht gaat niet door de AMM, en dat leidt dus ook tot een verkeerd (te arm) mengsel en slechter lopen van de motor.
Bij een diesel manipuleer je de motor wèl met de hoeveelheid brandstof, die hebben meestal niet eens een gasklep. Het gaspedaal laat dus meer of minder diesel inspuiten. Maar dat moet je dus niet verwarren met een benzinemotor.
Werkt de FPR niet correct en is de druk te hoog of laag, dan leidt dit tot een te rijk of arm mengsel en een slecht lopende motor (al ben ik er na de problemen met mijn FPR achter dat de ECU op basis van de lambdasonde best wel veel kan corrigeren).
Lambdasonde.
Hier heb ik nog geen slechte ervaringen mee, maar er zijn wel dingen aan die je kunt meten als je een multimeter hebt. Op de site waar in deze thread al vaker naar gelinkt is staat hoe.
Maar ook hier denk ik niet dat een slecht werkend exemplaar invloed heeft op het toerental, het is ook puur weer iets dat met het benzine/lucht-mengsel te maken heeft. Verkeerde data van de sensor leidt tot een afwijkend mengsel en slecht lopende motor, alleen een echt defect tot foutcodes van de OBD.
Eigenlijk beperkt dit symptoom de mogelijke oorzaken tot de IAC en TB.
Weet je zeker dat de gasklep altijd helemaal goed sluit, ook al lijkt deze schoon?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47