26 April 2017, 18:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 April 2017, 18:58 door Grey240Polar.)
(23 April 2017, 20:23)Jerry schreef: Ik denk dat er maar twee slangen op je inlaatspruitstuk zitten en wel op de achterste cilinder.
1 is van de rembekrachtiger en is makkelijk te volgen.
2 loopt meteen naar beneden en zit op de carterontluchting.
Bijde slangen zijn zo'n 20mm dik.
Klopt dat zo'n beetje
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Eh, nee, bij mijn B200F zit dat anders.
Twee dikke en twee dunne slangetje zitten op het inlaatspruitstuk (dus achter de gasklep).
Van boven af gezien kun je de slang naar rembekrachtiger niet zien (één van de twee dikke), maar de andere wel.
De dikke die je hieronder in het midden ziet loopt met een paar bochten naar de IAC. De dunne er vlak boven is van de carterventilatie (PCV). De andere dunne is uiteraard de FPR.
![[Afbeelding: liHDPba.jpg]](http://i.imgur.com/liHDPba.jpg)
Merk op dat de dikke slang van de PCV weliswaar tussen de inlaatpoorten van cilinders #3 en #4 loopt, deze komt niet vanaf het inlaatspruitstuk, maar vanaf de olieafscheider (via een verdeelstukje met ook het dunne slangetje) en loopt dan voor de oliepeilstok door naar de luchtslang vanaf de AMM, vlak voor de gasklep. Dat is dan ook de reden waarom je gasklep vervuild raakt met olie van de cartderdampen, en ook de IAC betrekt daar vlakbij zijn lucht.
Je hebt al een aantal dingen uitgesloten, maar heb je een multimeter?
Zo ja, meet dan eens of de TPS ook echt werkt. Deze kan klikken, maar toch niet meer werken.
Ik kwam hier onderstaande passage tegen die misschien niet helemaal voldoet aan jouw symptomen, maar er wellicht toch iets mee te maken kan hebben:
Citaat:High Idle at Startup: TPS Failure. Symptom: the idle surges immediately to 2000-2500 rpm after a cold start, then gradually declines to 950-1000 rpm as the engine warms up. The idle rate seems dependent on temperature: lower temperatures cause a higher idle. Diagnosis: TPS failure The TPS internal microswitch does not sense the idle condition, even though a click might be heard at the switch. As a result, the ECU does not control idle through the IAC valve and idle is too high. See Throttle Position Switch for information on diagnosis, adjustment or replacement.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47