28 December 2017, 21:40
Hier is duidelijk een overijverige knutselaar aan het werk geweest.
Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die volvo specialist er geen zin meer in had.
De unit links op de laatste foto herken ik van volvo 240's uit begin 80er jaren.
De unit rechts lijkt heel veel op de Bosch ontstekingscomputer van de late 240's.
Het lijkt in ieder geval niet op een lpg computer, ook de stekker eraan niet.Of het moet zo zijn dat men het huis alleen heeft gebruikt als ommanteling.
Ik zie eigenlijk twee opties:
je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken.
Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.
Een simpeler oplossing is het inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit als verklaring voor het geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.
Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die volvo specialist er geen zin meer in had.
De unit links op de laatste foto herken ik van volvo 240's uit begin 80er jaren.
De unit rechts lijkt heel veel op de Bosch ontstekingscomputer van de late 240's.
Het lijkt in ieder geval niet op een lpg computer, ook de stekker eraan niet.Of het moet zo zijn dat men het huis alleen heeft gebruikt als ommanteling.
Ik zie eigenlijk twee opties:
je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken.
Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.
Een simpeler oplossing is het inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit als verklaring voor het geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.