2 May 2018, 00:00
Ik ben 16 jaar, en ben aan het klussen aan de auto van mijn vader. Ik heb het volgende probleem:
We hebben vorig jaar Juli een volvo v70 gekocht, uit 1998. Hij heeft het een aantal maanden prima gedaan, maar toen begonnen de problemen. Lekke radiator. Wegens omstandigheden hadden we toen niet de mogelijkheid om hem te vervangen, dus hebben we een aantal maanden met alleen water rondgereden, ieder 50km bijvullend. In januari heb ik uiteindelijk er een tweedehands radiator ingezet en het lekken was voorbij. Toen kwam het volgende probleem, vrijwel direct nadat ik hem had omgewisseld. : na ongeveer 5 km oververhit de motor. Dan begint even later ook de koelvloeistof in het expansievat te borrelen, maar ook niet altijd, dat is het rare. Iemand zei dat het dus de koppakking moet zijn, maar ik heb GEEN mayonaise aan oliedop noch peilstok, GEEN tot nauwelijks witte rook uit uitlaat, en GEEN “geur van pannekoeken”.De thermostaat is goed, heb ik getest in pannetje water etc. Uit de verwarming komt alleen maar koude lucht, hoe heet de motor ook wordt. De bovenste slang van de radiator is keiheet, en is knalhard onder druk. De onderste slang van de radiator is ijskoud en ook zo hard. Ik dacht toen dus aan een verstopte radiator waardoor de koelvloeistof dus niet bij de onderste slang kan komen waardoor die dus koud is. Dus heb ik de radiator losgekoppeld, en van boven water er in gegooid, en dat kwam er netjes van onderen uit. Dat was het dus ook niet.Toen heb ik de kleine radiator van de verwarming uitgespoeld onder druk. Er kwam een bruine vloeistof uit, maar geen vaste delen. Ik denk dus dat daar lange tijd stilstaand koelvloeistof in gestaan heeft. Toen heb ik daar waar de slangen van de kleine radiator in het motorblok gaan een tuinslang op gezet en even laten lopen. Daar kwam niets bijzonders uit, en het liep netjes door. Toen heb ik alles weer in elkaar gezet, en de motor gestart. Na 5 minuten gas geven ging het wijzertje weer het rode in. Kan het zijn dat de waterpomp kapot is? Of heb ik iets over het hoofd gezien? We kunnen dus niet verder dan 4 a 5 km per dag er mee rijden, (en dat alleen nog met de verwarming op heet), en dat is minder dan je denkt. We leren zo wel de locale winkels kennen
Iedere hulp zou zeer gewaardeerd worden. Handen in haar en zo
Ben benieuwd.
We hebben vorig jaar Juli een volvo v70 gekocht, uit 1998. Hij heeft het een aantal maanden prima gedaan, maar toen begonnen de problemen. Lekke radiator. Wegens omstandigheden hadden we toen niet de mogelijkheid om hem te vervangen, dus hebben we een aantal maanden met alleen water rondgereden, ieder 50km bijvullend. In januari heb ik uiteindelijk er een tweedehands radiator ingezet en het lekken was voorbij. Toen kwam het volgende probleem, vrijwel direct nadat ik hem had omgewisseld. : na ongeveer 5 km oververhit de motor. Dan begint even later ook de koelvloeistof in het expansievat te borrelen, maar ook niet altijd, dat is het rare. Iemand zei dat het dus de koppakking moet zijn, maar ik heb GEEN mayonaise aan oliedop noch peilstok, GEEN tot nauwelijks witte rook uit uitlaat, en GEEN “geur van pannekoeken”.De thermostaat is goed, heb ik getest in pannetje water etc. Uit de verwarming komt alleen maar koude lucht, hoe heet de motor ook wordt. De bovenste slang van de radiator is keiheet, en is knalhard onder druk. De onderste slang van de radiator is ijskoud en ook zo hard. Ik dacht toen dus aan een verstopte radiator waardoor de koelvloeistof dus niet bij de onderste slang kan komen waardoor die dus koud is. Dus heb ik de radiator losgekoppeld, en van boven water er in gegooid, en dat kwam er netjes van onderen uit. Dat was het dus ook niet.Toen heb ik de kleine radiator van de verwarming uitgespoeld onder druk. Er kwam een bruine vloeistof uit, maar geen vaste delen. Ik denk dus dat daar lange tijd stilstaand koelvloeistof in gestaan heeft. Toen heb ik daar waar de slangen van de kleine radiator in het motorblok gaan een tuinslang op gezet en even laten lopen. Daar kwam niets bijzonders uit, en het liep netjes door. Toen heb ik alles weer in elkaar gezet, en de motor gestart. Na 5 minuten gas geven ging het wijzertje weer het rode in. Kan het zijn dat de waterpomp kapot is? Of heb ik iets over het hoofd gezien? We kunnen dus niet verder dan 4 a 5 km per dag er mee rijden, (en dat alleen nog met de verwarming op heet), en dat is minder dan je denkt. We leren zo wel de locale winkels kennen

