Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt
#1
Beste Volvofielen,

Ik heb een probleem met de uitstoot. Het CO-gehalte is hoog, veel te hoog: ongeveer 8 (terwijl het Max 0,5 zou moeten zijn). Ik heb al vanalles geprobeerd en begin inmiddels bijna wanhopig te worden (de apk staat voor 19 sept weer voor de deur).

Voorgeschiednis: de auto heeft op LPG gelopen en ongeveer 15 jaar stil gestaan. Na haar ontwaakt te hebben, LPG eruit gehaald. De auto reed goed op LPG. Op benzine heel slecht of helemaal niet. 
- brandstofpompen getest / schoongemaakt
- injectorrail vervangen (druk op de rail is goed)
- injectoren gewisseld en deze set professioneel laten reviseren
- lambdasonde vervangen door een nieuwe 
- brandstofrelais getest
- luchtmassameter vervangen
- computer (ECU) vervangen -> Bingo: de auto liep ineens weer goed, redelijk stationair, maar goed vermogen en rijdt als een zonnetje.

MAARRRRRR....

het lampje van de lambdasonde blijft branden en het CO meet dus ongeveer 8. Bij de uitlaat rookt behoorlijk en je ruikt benzine. Naar mijn idee is er ook wel veel roet te zien in de uitlaat. Het heeft er alle schijn van dat de auto veel te rijk loopt. Ik heb het verbruik niet helemaal vast kunnen leggen, maar ik gok op 1:7 ongeveer.

- wanneer ik de stroomdraadjes van de lambdasonde losmaak terwijl de motor draait, merk ik geen verschil
- gasklephuis losgemaakt (zag er redelijk schoon uit, maar er was geen pakking), helemaal schoongemaakt / nieuwe pakking geplaatst
- sis-klep (als dat ding zo heet) vervangen, de oude zat vast (maakt geen verschil)
- wanneer ik de luchtmassameter lostrek, gaat de motor aanzienlijk slechter lopen
- de lamdasonde die ik enkele honderden km's geleden nieuw had gemonteerd losgehaald: was helemaal zwart en leek dicht te zitten (roet) -> vervangen voor een nieuwe: geen verschil
- andere computertypes (ECU) geprobeerd -> maakt geen verschil

Nu denk ik aan de katalysator (heeft dus +/- 3 ton op LPG gelopen en daarna 15 jaar stilgestaan), maar als ik die ga vervangen moet ik eigenlijk de hele uitlaat vervangen. Ik lees echter op internet dat een kapotte katalysator wel een kleine afwijking in het CO kan verklaren, maar eigenlijk niet zo'n grote. Voordat ik mijn spaarvarken stuk sla voor een hele nieuwe uitlaat: heeft iemand nog een ander idee, of is de katalysator wel de echte verdachte?

Mvg,

Kuypie
Antwoord


Berichten in dit topic
Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt - door Kuypie - 18 July 2018, 21:24

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.672 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 592 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.467 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.037 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  plotselinge lambdasonde storingmelding Arnic 4 3.115 10 April 2021, 14:12
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.221 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.965 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.126 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.570 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 11.701 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)