9 November 2018, 18:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 November 2018, 18:20 door Marc1970.)
Onze 240 heeft ongeveer 450000 km gelopen (alles doet t nog behalve de teller), er zit nul speling op de as. In vergelijking met alle voorgaande gasklephuizen, a.k.a. carburateurs, is deze over-engineered en onverslijtbaar. Ik vermoed dat er ook nog rubber afsluitingen om de gasklepas zitten.
Maar hij moet wel brandje schoon zijn en goed afgesteld. Als je m eruit haalt, de 'harde stop' terug draait en tegen het licht erdoor kijkt, mag je geen licht zien langs de rand. DE afgeschuinde kanten vd gasklep moeten tegen de wand liggen, niet erin hakken. Vóór je de stop terugdraait, kijk je er ook s door en dan zie je boven en onder een kleine spleet, dat is (hoort te zijn) 500 rpm stationair.
Deze 480-520 rpm moet je weer afstellen, met draaiende warme motor en afgeknepen stat. regelklepslangen (kan je ook nu al controleren). Daarna ga je de schakelaar afstellen, deze klikt zodra de gasklep van z'n stop afgaat en klikt weer als de gasklep op de stop komt. (Dit kan je ook controleren met alles nog op z'n plek. Elke en iedere keer open/dicht moet klikken)
ALs de schakelaar een klik mist, weet de ECU niet dat ie het 'stationair regelen' moet starten dan wel stoppen. Het missen van een klik kan iedere keer gebeuren, of 1 op de tien of willekeurig als de afstelling te krap is en/of de gasklepbediening te stroef loopt. Er is een truuk met een schuifmaat voor, zie hier: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Je kan de gasrol, de veren en de overbrengarmkogeltjes eens een druppeltje olie geven.
Maar hij moet wel brandje schoon zijn en goed afgesteld. Als je m eruit haalt, de 'harde stop' terug draait en tegen het licht erdoor kijkt, mag je geen licht zien langs de rand. DE afgeschuinde kanten vd gasklep moeten tegen de wand liggen, niet erin hakken. Vóór je de stop terugdraait, kijk je er ook s door en dan zie je boven en onder een kleine spleet, dat is (hoort te zijn) 500 rpm stationair.
Deze 480-520 rpm moet je weer afstellen, met draaiende warme motor en afgeknepen stat. regelklepslangen (kan je ook nu al controleren). Daarna ga je de schakelaar afstellen, deze klikt zodra de gasklep van z'n stop afgaat en klikt weer als de gasklep op de stop komt. (Dit kan je ook controleren met alles nog op z'n plek. Elke en iedere keer open/dicht moet klikken)
ALs de schakelaar een klik mist, weet de ECU niet dat ie het 'stationair regelen' moet starten dan wel stoppen. Het missen van een klik kan iedere keer gebeuren, of 1 op de tien of willekeurig als de afstelling te krap is en/of de gasklepbediening te stroef loopt. Er is een truuk met een schuifmaat voor, zie hier: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Je kan de gasrol, de veren en de overbrengarmkogeltjes eens een druppeltje olie geven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969