24 June 2006, 12:31
nico_v schreef:Ik heb me altijd al afgevraagd wat nou links en rechts was.. Volgens mij heeft bijna iedereen er een andere mening overAls iemand tegen mij zegt links dan verwacht ik dat hij links zit vanaf de plek waar je staat.
Linker koplamp bijvoorbeeld zie je van voren af dus ik neem dan maar aan dat ze de koplamp aan de bijrijderskant bedoelen. Maar linker achterlicht, dan sta je achter de auto dus dan is het de bestuurderskant :roll:
Om verwarring te voorkomen zegt men hier dus meestal bestuurders- of bijrijderskantMaar nu weet ik dus hoe de vork in de steel zit!
't Is allemaal zo gemakkelijk: In de autobouw wordt altijd met een zogenaamd assenkruis waarvanuit alle onderdelen worden gepositioneerd. Dat betekent dat links en rechts wordt bepaald door de rijrichting van de auto (vooruit rijden hè!). Dus je linker koplamp zit aan dezelfde kant als je linker achterlicht. Je zit normaal gesproken ook achter het stuur. En daarmee kom je tot de grappige constatering dat de achterkant van het dashboard dus de kant is waar je tegenaankijkt en de voorkant juist tegen het schutbord zit te koekeloeren.
We spreken niet voor niets over LHD en RHD auto's voor left-hand drive and right-hand drive auto's.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130

Als iemand tegen mij zegt links dan verwacht ik dat hij links zit vanaf de plek waar je staat.
Maar nu weet ik dus hoe de vork in de steel zit!