23 December 2018, 01:37
Het is een vrij antieke verdamper, geen idee hoe oud maar ik denk minimaal 30 jaar. Gisteren had ik nogmaals de klepspeling gecontroleerd. Dit was nog steeds in orde, ook de distributie stond nog op tijd. Wel had ik de ontsteking een paar graden vroeger gezet, deze stond wat laat.
Ondanks dat de verdamper niet nieuw meer is lijkt mij dit niet de oorzaak van alle problemen. Zoals gezegd komt er geen koelvloeistof uit de verdamper als ik de aftapstop uit de verdamper draai, bij een koude motor werkt het wel altijd en heb er vandaag zonder problemen 2 lange ritten mee gereden. Tussendoor reed ik nog een korte rit, op de laatste halve kilometer voor mijn bestemming begon de motor steeds verder in te houden, vooral bij gas geven. De motor was ondertussen warm. De laatste meters kon ik alleen nog stapvoets rijden, en toen ik stopte viel de motor meteen uit en kon 'm weer niet op LPG starten. Later in de avond kon ik wel weer zonder problemen 100 km rijden op LPG.
Ondanks dat de verdamper niet nieuw meer is lijkt mij dit niet de oorzaak van alle problemen. Zoals gezegd komt er geen koelvloeistof uit de verdamper als ik de aftapstop uit de verdamper draai, bij een koude motor werkt het wel altijd en heb er vandaag zonder problemen 2 lange ritten mee gereden. Tussendoor reed ik nog een korte rit, op de laatste halve kilometer voor mijn bestemming begon de motor steeds verder in te houden, vooral bij gas geven. De motor was ondertussen warm. De laatste meters kon ik alleen nog stapvoets rijden, en toen ik stopte viel de motor meteen uit en kon 'm weer niet op LPG starten. Later in de avond kon ik wel weer zonder problemen 100 km rijden op LPG.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997