25 February 2019, 17:11
Van 100 naar 130 pk. Je kan ook een B23A erin zetten, die komt tot de helft ongeveer, met veel minder gedoe. Snellere nokkenas erin en gaan.
De FB is een handig opgevoerde F, met 531 kop en de VX3 nokkenas, je kan ook zelf een FB maken. Al deze blokken passen fysiek in de 240, op dezelfde motorsteunen en op hetzelfde koppelingshuis, want de buitenkant is compleet hetzelfde.
Als je de verdeler verplaatst, en de dynamo, kan een motor uit een 740/940 gewoon in een 240, op EZK.
Het werk zit m in de bedrading en leidingen, het kan dat je van benzinetank tot uitlaat alles moet vervangen, en daar nog een meter of 10 bedrading bij moet leggen. Het snelheidssignaal is wel nuttig, het komt vanaf de achteras via de teller naar de ECU. Ook die kan je overzetten, waarbij de nieuwe teller in het oude dashboard het laatste struikelblok wordt (zijn oplossingen voor bedacht inmiddels).
Koop een complete donor, dan weet je waar en hoe alles loopt en heb je plek om alle zooi in op te slaan.
Verbruik blijft vooral afhankelijk van je voeten. Een kleinere motor is in theorie zuiniger.
De FB is een handig opgevoerde F, met 531 kop en de VX3 nokkenas, je kan ook zelf een FB maken. Al deze blokken passen fysiek in de 240, op dezelfde motorsteunen en op hetzelfde koppelingshuis, want de buitenkant is compleet hetzelfde.
Als je de verdeler verplaatst, en de dynamo, kan een motor uit een 740/940 gewoon in een 240, op EZK.
Het werk zit m in de bedrading en leidingen, het kan dat je van benzinetank tot uitlaat alles moet vervangen, en daar nog een meter of 10 bedrading bij moet leggen. Het snelheidssignaal is wel nuttig, het komt vanaf de achteras via de teller naar de ECU. Ook die kan je overzetten, waarbij de nieuwe teller in het oude dashboard het laatste struikelblok wordt (zijn oplossingen voor bedacht inmiddels).
Koop een complete donor, dan weet je waar en hoe alles loopt en heb je plek om alle zooi in op te slaan.
Verbruik blijft vooral afhankelijk van je voeten. Een kleinere motor is in theorie zuiniger.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969