22 March 2019, 08:37
Gisteren heb ik na een weekje woon-werkverkeer even onder de motorkap en olievuldop gekeken.
Zoals verwacht breidt een olievlek zich langzaam uit vanaf de koppakking, maar het is relatief weinig. Gezien de smeerboel vóór het schoonmaken kan het niets anders zijn dat dit dus al best lang het geval moet zijn. Bij warme motor spettert het er onder de vuldop ook behoorlijk op los en is er m.i. een heel gezonde flow.
M.b.t. rijden op LPG, hieronder een fotootje van de B20A van mijn Amazon die ik destijds aan einde levensduur uit elkaar heb gehaald voor een inspectie. Ondanks dat deze motor tijdens mijn eigendom 70.000 km (en 30.000 km bij de vorige eigenaar) op LPG liep, en ik religieus elke 5000 km de olie ververste, zie ik qua afzettingen eigenlijk geen verschil met een motor die altijd op benzine liep. En die B200F doe ik niet vaker dan de termijn die in het instructieboekje staat, dus na 15.000 km of 1 jaar.
Zoals verwacht breidt een olievlek zich langzaam uit vanaf de koppakking, maar het is relatief weinig. Gezien de smeerboel vóór het schoonmaken kan het niets anders zijn dat dit dus al best lang het geval moet zijn. Bij warme motor spettert het er onder de vuldop ook behoorlijk op los en is er m.i. een heel gezonde flow.
M.b.t. rijden op LPG, hieronder een fotootje van de B20A van mijn Amazon die ik destijds aan einde levensduur uit elkaar heb gehaald voor een inspectie. Ondanks dat deze motor tijdens mijn eigendom 70.000 km (en 30.000 km bij de vorige eigenaar) op LPG liep, en ik religieus elke 5000 km de olie ververste, zie ik qua afzettingen eigenlijk geen verschil met een motor die altijd op benzine liep. En die B200F doe ik niet vaker dan de termijn die in het instructieboekje staat, dus na 15.000 km of 1 jaar.
![[Afbeelding: x2rmW8q.jpg]](https://i.imgur.com/x2rmW8q.jpg)
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47