11 April 2019, 06:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2019, 08:46 door Grey240Polar.)
Ik denk dat ze een tikfout maken, want er staat:
"Daar ging het over een discount-olie die volgens de verpakking voldeed aan de ACEA A3/B4/C4-specificaties. Lastig, want in 2010 bepaalde de ACEA dat een B3/B4 een asgehalte heeft van ≥ 1,0 en ≤ 1,6 terwijl de limiet voor het asgehalte van een C3 kleiner is dan 0,8. Aan beide voldoen kan dus niet."
Maar zowel C3 als C4 kunnen niet i.c.m. A3/B4 omdat de maximale hoeveelheid sulfaatas bij C4 zelfs lager is (<0,5).
Ik denk overigens wel dat we bij echt goedkope olie overgeleverd zijn aan wat de fabrikant op de verpakking zet en of dat ook echt klopt. Bij onze oude redblocks maakt dat niet zoveel uit, hun hoogste eis (API SG, 1993) kun je nu niet eens meer krijgen, dus zelfs al klopt de spec maar marginaal is het geen probleem (i.t.t. sommige moderne motoren). Hooguit als je speciale "classic" olie van bijv. Kroon Oil zoekt kun je oudere formuleringen vinden, die hebben, voor veel geld, bijv API SA en SF (en die eerste is niet eens een formule maar gewoon 100% olie zonder additieven).
"Daar ging het over een discount-olie die volgens de verpakking voldeed aan de ACEA A3/B4/C4-specificaties. Lastig, want in 2010 bepaalde de ACEA dat een B3/B4 een asgehalte heeft van ≥ 1,0 en ≤ 1,6 terwijl de limiet voor het asgehalte van een C3 kleiner is dan 0,8. Aan beide voldoen kan dus niet."
Maar zowel C3 als C4 kunnen niet i.c.m. A3/B4 omdat de maximale hoeveelheid sulfaatas bij C4 zelfs lager is (<0,5).
Ik denk overigens wel dat we bij echt goedkope olie overgeleverd zijn aan wat de fabrikant op de verpakking zet en of dat ook echt klopt. Bij onze oude redblocks maakt dat niet zoveel uit, hun hoogste eis (API SG, 1993) kun je nu niet eens meer krijgen, dus zelfs al klopt de spec maar marginaal is het geen probleem (i.t.t. sommige moderne motoren). Hooguit als je speciale "classic" olie van bijv. Kroon Oil zoekt kun je oudere formuleringen vinden, die hebben, voor veel geld, bijv API SA en SF (en die eerste is niet eens een formule maar gewoon 100% olie zonder additieven).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47