26 June 2006, 20:36
MP schreef:Hmmm...244/245 GLS bestond voor zover ik weet alleen in 1982. Het is een DL die er van buiten uit ziet als een GLT, en van binnen als een DL met een wat extra metertjes (52mm klokje, buitentemperatuur, vacuum en oliedruk als ik het goed heb). De motor is een B23A, en M46 versnellingsbak.
245 GLS zeg je?
Is dat een speciale uitvoering voor de Zweedse markt?
Laat 'ns zien hoe schoon dat apparaat is.
(ik ken wel een 345 GLS en een 244 DLS, maar deze cijfers-letters combi niet)
De reden voor het model was geloof ik iets met dat Volvo weinig nieuws en verfrissends had in het 200 programma van 1982. Het model wordt ook wel 240 Special genoemd.
Ik kreeg hem gratis van mijn buurman nadat de motor het had opgegeven. Niet wetend dat het om zo'n zeldzaam model ging begon ik er vrolijk delen van af te plukken en het was de bedoeling dat hij daarna naar de schroot zou gaan. Nu ik eenmaal weet dat het model zo zeldzaam is wil ik dat dus niet meer doen, maar ik wil hem zelf niet hebben en ik kan hem aan de straatstenen niet kwijt. Niemand wil hem op komen halen ook al is hij gratis.
Hier zijn wat (oude) foto's voor de geintresseerden. Ondertussen is hij helaas al wat minder kompleet..
http://gallery.volvo240.org/images/cars/cbm
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98