10 May 2019, 16:16
Met de gedachte in het achterhoofd van "er loopt een oliekanaal langs de kopbout omhoog" bedacht ik dat als ik olie in het boutgat gooi dat natuurlijk langs datzelfde oliekanaal naar beneden zou moeten gaan.
En raad eens wat? De olie blijft tot bovenin het bootgat staan, verdraaien van de motor heeft geen enkel effect, de olie blijft tot bovenin staan.
Zo langzamerhand neig ik toch steeds meer naar mijn oorspronkelijke idee: de koppakking verstopt het kanaal.
Het blijkt inderdaad zo te zijn dat er een oliekanaal naast de kopbout in het onderblok naar boven komt. Dat kanaal is er niet in de kop; de olie loopt dus vanaf het kanaal in het onderblok door dat eivormige gat in de koppakking tegen de kopbout en vandaar naar boven en schuin weg naar de steun van de tuimelaaras.
Volgens mij kan het haast niet anders dan dat dat eivormige gat in de koppakking verstopt zit.
Als ik er nou met perslucht in ga blazen, welke risico's loop ik dan? Als er een grote brok met één of andere troep in de pakking zit dan blaas ik dat toch naar beneden en heb ik geen enkel idee waar die brok nog meer ellende aan gaat richten?
Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om de kop er af te pakken...
Ik zal eerst eens met een ijzerdraadje proberen te voelen of er überhaupt wel een doorloop in de koppakking zit...
En raad eens wat? De olie blijft tot bovenin het bootgat staan, verdraaien van de motor heeft geen enkel effect, de olie blijft tot bovenin staan.
Zo langzamerhand neig ik toch steeds meer naar mijn oorspronkelijke idee: de koppakking verstopt het kanaal.
Het blijkt inderdaad zo te zijn dat er een oliekanaal naast de kopbout in het onderblok naar boven komt. Dat kanaal is er niet in de kop; de olie loopt dus vanaf het kanaal in het onderblok door dat eivormige gat in de koppakking tegen de kopbout en vandaar naar boven en schuin weg naar de steun van de tuimelaaras.
Volgens mij kan het haast niet anders dan dat dat eivormige gat in de koppakking verstopt zit.
Als ik er nou met perslucht in ga blazen, welke risico's loop ik dan? Als er een grote brok met één of andere troep in de pakking zit dan blaas ik dat toch naar beneden en heb ik geen enkel idee waar die brok nog meer ellende aan gaat richten?
Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om de kop er af te pakken...
Ik zal eerst eens met een ijzerdraadje proberen te voelen of er überhaupt wel een doorloop in de koppakking zit...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)