Goedemiddag Volvovrienden. Hoewel ik momenteel geen Volvo meer op de oprit heb, kwam ik bij de waterpomperikelen die ik momenteel ondervind bij mijn 70 jaar oude Franse hok, een Citroën Traction Avant, op het idee om het stokoude Franse ontwerp up te graden naar een pomp zoals je die op een B200/230 blok terugvindt. Mijn Citroën is al een behoorlijk monster van Frankenstein, met een motor en versnellingsbak uit een later model ID, homokinetische aandrijfassen, een lpg-installatie en een vergevorderd stand-alone-injectie-project. De 'originele' waterpomp die bij de ID-motor hoort is een terugkerende bron van ergernis en door de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen al jaren een doorn in mijn oog. Nu zijn de waterpompen van de B200/B230 motoren redelijk gelijkaardig van layout en probeer ik uit te vissen of het mogelijk zou zijn zo'n (goed verkrijgbare) pomp toe te passen op mijn motor. Omdat ik hier dus helaas geen voorbeeld heb staan en het wereldwijde web alsmede de vraagbaak van de 240 niet meteen uitkomst bieden, aan jullie de vraag of er iemand is die zo uit zijn blote hoofd danwel met gebruik van de juiste meetapparatuur bij benadering kan aangeven wat de dimensies zijn van zo'n B200/230 pomp. Ik ben dan met name geïnteresseerd in de diameter van de waaier, maar vooral de lengte van de pomp over de as gemeten (van het pasvlak tot de voorkant van de poelie) en de afstand van het pasvlak tot het hart van de riemschijf (het midden van de riem dus). Is er iemand hier die me snel kan helpen?
Gr. Marc
Gr. Marc
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993