10 September 2019, 13:12
Nee dat weet zelfs Volvo niet, op welke dag in 1980 de B21's gegoten en/of geboord werden. Weinig tot geen mogelijkheden dus om hem van een B19 te onderscheiden, behalve de cilinderdiameter zijn die identiek. Met een scoop in de cilinder kan je kijken. Als de verbrandingskamer veel groter is dan de cilinder, dan is het waarschijnlijk een B19.
De B23 heeft weerskanten vriespluggen, en meestal B23 ergens in dikke gietletters bij het oliefilter staan.
Zit de verdeler er nog op, of de carburateur, met leesbaar nummer? Deze zijn vrij specifiek voor een motortype.
Probeer s het ingeslagen nummer te belichten van opzij, of maak een foto met flits, een camera ziet soms meer/anders dan wij. Het motornummer begint met 498 of 499, en dan nog drie cijfers (die ook op de kap vd distributie staan).
B19A of B21A maakt uiteindelijk nauwelijks uit, wat er aanhangt is 99,9% hetzelfde en met geen van beide wordt het racemonster.
De B23 heeft weerskanten vriespluggen, en meestal B23 ergens in dikke gietletters bij het oliefilter staan.
Zit de verdeler er nog op, of de carburateur, met leesbaar nummer? Deze zijn vrij specifiek voor een motortype.
Probeer s het ingeslagen nummer te belichten van opzij, of maak een foto met flits, een camera ziet soms meer/anders dan wij. Het motornummer begint met 498 of 499, en dan nog drie cijfers (die ook op de kap vd distributie staan).
B19A of B21A maakt uiteindelijk nauwelijks uit, wat er aanhangt is 99,9% hetzelfde en met geen van beide wordt het racemonster.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969