18 September 2019, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 September 2019, 18:02 door Marc1970.)
Ja een vacuumlek kan heel goed, valse lucht oftewel een lekke luchtslang. Maar je hoeft er geen spuitbussen voor te legen, de meeste 'gaten in slangen' kan je gewoon zien.
Waar ze op de motor of wat dan ook geschoven of geklemd zijn scheuren ze het meest, van ouderdom. Rotte uiteinde eraf snijden en weer erop schuiven is een hele goedkope reparatie. De dikke harmonicaslang vd inlaat kan ook lekken, vooral na de luchtmassameter is dat een probleem, plakband is geweldig spul. Slangen kunnen ook gewoon los hangen, koopje.
Een 240 uit 1990 met B200F heeft zeker brandstofinjectie, elektronisch, een behoorlijk betrouwbaar systeem ook nog. Aan de brandstofkant verwacht ik weinig problemen, of hij doet t helemaal niet. Sensors doen wel s gek, of beter de stekkertjes naar die sensors waardoor er teveel weerstand op komt en de ECU vreemde waardes krijgt. De meeste stekkers knappen wel op van simpel los en vast maken, wat contactspray doet wonderen.
Bougiekabels, verdelers en rotors heb ik nooit vervangen en bougies hooguit elke 20.000 km beetje bijpunten en afstellen naar 0,7 mm. Bougieproblemen merk je eerder bij stationair draaien (of hij start helemaal niet).
De ontsteking heeft een vliegwielsensor, een zwarte draad hangt achter de motor naar beneden. Als de isolatie er in rafels bijhangt, werkt ie niet goed meer. Wederom kan plakband de meubelen redden.
Hoedanook, kijk eens een uurtje systematisch alles na onder motorkap. Plaats gerust een foto als je wat geks tegenkomt.
Waar ze op de motor of wat dan ook geschoven of geklemd zijn scheuren ze het meest, van ouderdom. Rotte uiteinde eraf snijden en weer erop schuiven is een hele goedkope reparatie. De dikke harmonicaslang vd inlaat kan ook lekken, vooral na de luchtmassameter is dat een probleem, plakband is geweldig spul. Slangen kunnen ook gewoon los hangen, koopje.
Een 240 uit 1990 met B200F heeft zeker brandstofinjectie, elektronisch, een behoorlijk betrouwbaar systeem ook nog. Aan de brandstofkant verwacht ik weinig problemen, of hij doet t helemaal niet. Sensors doen wel s gek, of beter de stekkertjes naar die sensors waardoor er teveel weerstand op komt en de ECU vreemde waardes krijgt. De meeste stekkers knappen wel op van simpel los en vast maken, wat contactspray doet wonderen.
Bougiekabels, verdelers en rotors heb ik nooit vervangen en bougies hooguit elke 20.000 km beetje bijpunten en afstellen naar 0,7 mm. Bougieproblemen merk je eerder bij stationair draaien (of hij start helemaal niet).
De ontsteking heeft een vliegwielsensor, een zwarte draad hangt achter de motor naar beneden. Als de isolatie er in rafels bijhangt, werkt ie niet goed meer. Wederom kan plakband de meubelen redden.
Hoedanook, kijk eens een uurtje systematisch alles na onder motorkap. Plaats gerust een foto als je wat geks tegenkomt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969