11 April 2020, 00:00
De kleur/vervuiling van de olie geeft vaak een goede indruk hoe de auto onderhouden is geweest. Als dat goed is zie je bruinige, wat doorzichtige olie. Als de olie lang niet ververst is zie je een zwarte aanslag en zal de olie in veel gevallen ook zwart zijn, wat soms lastig weg te krijgen is. Kijk dus altijd even onder de olievuldop.
De klepzittingen slijten vooral bij het rijden op LPG, op benzine is dat echt minimaal.
Als je motor nu altijd goed start en loopt zou ik me daar geen zorgen over maken ondanks de km-stand. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de compressie veel te laag is of bij een hoog olieverbruik. De latere B230-blokken (vanaf 1993) hebben zuigerbodemkoeling en volgens mij ook verbeterde zuigers.
De klepzittingen slijten vooral bij het rijden op LPG, op benzine is dat echt minimaal.
Als je motor nu altijd goed start en loopt zou ik me daar geen zorgen over maken ondanks de km-stand. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als de compressie veel te laag is of bij een hoog olieverbruik. De latere B230-blokken (vanaf 1993) hebben zuigerbodemkoeling en volgens mij ook verbeterde zuigers.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997