11 April 2020, 09:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2020, 14:34 door Grey240Polar.)
(10 April 2020, 22:58)Nicolaas H schreef: Motor die ik op het oog heb zit nog in de 940. Kon hem alleen niet horen lopen omdat de accu leeg was. Wilde ik absoluut natuurlijk wel horen. Denk ook dat een compressietest nuttig is. Tip over de de ECU en EZK is een goeie. Net als klep-plaatje meten.
Ondanks alles vind ik het een lastige beslissing. Mijn motor start en loopt nog goed, staat bijna 400.000 km op teller waarvan de helft op gas. Ik wil niet te voorbarig wisselen van motor maar wil ook niet zo ver doorrijden dat ik straks een kapot blok heb en het qua tijd helemaal niet uitkomt om een andere motor te plaatsen [en te zoeken]. Ik ga er bijvoorbeeld ook mee op vakantie [5.000 km], hoewel we dit jaar in NL blijven.
De red blocks zijn geen motoren die ineens versleten zijn, en als het dan wel gebeurt dat ze plots ophouden wordt het meestal door de "randapparatuur" (brandstofsysteem, ontsteking enz.) veroorzaakt. Je ziet of hoort lang van tevoren aankomen of er problemen zijn met het blok.
Citaat:Hoe weet ik wat de conditie van een motor is die all twee jaar stilstaat?
- luisteren
- compressietest
- klep-plaatje meten [Zal mijn eigen plaatjes eens moeten meten als vergelijk.]
Wat nog meer eventueel?
Is er bij die auto (nog) een onderhoudshistorie aanwezig? Zo niet, kijk dan eens naar nog een paar dingetjes die de staat van onderhoud kunnen verraden zoals rotor en kap, en ziet het benzinefilter eruit of het al een decennium lang is verwaarloosd? Hoe zit het met olielekkage bij de keerringen? Kun je achterhalen bij welke km-stand de distributieriem is vervangen?
Kijk ook eens goed naar de bougies. Bougies die er geruime tijd in gezeten hebben verraden nl. veel over de toestand van de motor.
En de toestand van je huidige motor kun je nu natuurlijk ook bepalen.
Het meest betrouwbare resultaat van de compressietest verkrijg je bij warme motor, volgas (wel even zekering van de benzinepomp eruit) en zonder luchtfilter. Zorg ook voor een accu in goede conditie en laadtoestand. De absolute waardes zijn niet zo interessant (tenzij belachelijk laag), wel de onderlinge verschillen tussen de cilinders. Deze moeten klein zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47