18 April 2020, 08:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 April 2020, 14:53 door Grey240Polar.)
Citaat:Corrigeer me maar als dit de verkeerde plek is... kan ik ergens (liefst youtube), helder en duidelijk uitleg krijgen over alle techniek in de auto? Wil bij voorkeur zoveel mogelijk zelf doen/ oplossen.
ALLE techniek?
Om te beginnen lijkt het me handig als je de basis van de werking van een auto begrijpt. Dan doel ik op elementaire zaken die alle auto's gemeen hebben: motor, aandrijflijn, onderstel, elektrisch systeem enz. Dat hoeft niet tot in detail, maar wel in grote lijnen.
Als je dan specifiek naar de 200-serie gaat kijken, dan ontdek je dat het een eenvoudige auto is, prima om van te leren. En er is niks zo leerzaam bij het uitvinden van de werking van iets als je op zoek moet gaan naar waarom iets niet werkt.
Mijn goto bij werkzaamheden is de Haynes Manual en internet en als ik dieper op de werking van iets wil ingaan de service manuals van Volvo zoals waar Marc1970 naar linkt.
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je leert door te doen. Koop liefst een auto die nu gewoon probleemloos is en begin met het uitvoeren van onderhoud. Olie verversen, bougies vervangen, dat soort zaken. Verdiep je ondertussen in de werking van bijv. de carburateur of ontsteking e.d.
Weet je iets niet, vraag het dan op een forum zoals dit.
Veel zaken kun je zelf doen. Maar weeg wel elke keer eerst af of je het wel zelf wilt doen en kijk bij voorkeur eerst op internet naar de werkwijze en welke (onverwachte) zaken je tegen kunt komen die de boel bemoeilijken. Vraag ook advies aan mensen die weten wat de moeilijkheidsgraad is van een reparatie.
Begin met standaard gereedschap en breid uit waar nodig, denk dan bijv. aan momentsleutels, voelermaten en eventueel een stroboscoop om de ontsteking op tijd te zetten.
Eén ding bij oude auto's die vrijwel universeel is en die ik alvast wil noemen (en wat mij bijna altijd meer tijd kost dan verwacht): muurvast geroeste bouten en moeren.
Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47