23 April 2020, 21:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 April 2020, 21:37 door Grey240Polar.)
(23 April 2020, 11:23)Nicolaas H schreef: Relais zit bij je linkervoet onder de bekleding, links zit een afdekplaatje. Daaronder zitten twee relais verpakt in foamtape. Zwart is voor de wisser achter, de gele voor de wissers voor, tenminste zo is het bij mijn auto uit 92.
Ik heb een jaar of vijf een goed functionerende achterwisser gehad ook qua interval. Er is nooit iets aan de aansluitingen veranderd en van de ene op de andere dag besloot de auto dat hij in de stand 'interval' juist continue ging wisser, zonder een pauze tussen opeenvolgende slagen.
Er kan natuurlijk iets in de kabeltje los zijn geraakt maar dan verwacht ik - met mijn beperkte kennis - niet dat de wisser continue gaat wissen maar dat hij NIETS meer doet zoals bij jou auto.
Ik krijg het idee dat het interval niet wordt bepaald door het relais [deze geeft gewoon alleen een bepaalde stroom door] maar door het mechaniek in de wisselmotor. Is dit een relevante gedachte of moet ik ergens anders aan denken?
Het werkingsprincipe van de achterruitenwisser is hetzelfde als die van de ruitenwissers op de voorruit, en in beide gevallen bepaalt het relais de interval.
Als je de ruitenwissers even kort aan zet en meteen weer uit maken ze toch een volledige cyclus tot ze weer in de rustpositie staan. Dit is wat het relais in in intervalstand feitelijk doet: even een puls geven en de motor doet de rest. Zodra de motor eenmaal draait bepaalt die zelfstandig de terugkeer naar de ruststand, maar ook alleen dat. De interval en enkele slagen na het gebruik van de sproeier worden door het stukje elektronica in de het relais bepaald.
Tenzij de ruitenwisser na het uit zetten meteen op een willekeurige plek stopt zou ik het toch niet meteen in de motor zoeken.
Edit:
Kijk eens naar de toestand van de kabelboom onder de mat bij de linker voet van de bestuurder. Ik heb ook problemen gehad met de achterruitenwisser en de oorzaak bleek in een doorgeschuurde kabelisolatie te zitten, die kabel maakte soms kortsluiting met de zwarte metalen beschermplaat/koker.
![[Afbeelding: PqRkASo.jpg]](https://i.imgur.com/PqRkASo.jpg)
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47