Dat van die bobbels is mij ook al eens opgevallen. Ze zitten ook op de B230 uit 1991 die ik nu gebruik, maar er zitten geen sproeiers in. Jammer dat Volvo dat niet meteen goed gedaan had...
Ik heb ook al een aantal B230-blokken uit de periode 1990-1992 van binnen gezien, en die motoren hadden ook allemaal al redelijk wat slijtage door kantelende zuigers. De B230FK van mijn 940 heeft nauwelijks slijtage, en ook de andere B230FK die ik heb liggen is nog in zeer goede staat. Die motoren zijn allebei al verder dan 500.000 km gekomen. Dat is heel wat meer dan de oudere en meer versleten B230-motoren die ik gezien heb, als ik de tellerstanden van de auto's waar ze in zaten of ik ze uit heb gehaald mag geloven. Nu weet ik niet wat er in de tussentijd allemaal nog meer veranderd/verbeterd is aan die motoren, en ik heb eigenlijk alle motoren los gekocht/gekregen of ze zaten in auto's zonder een uitgebreide historie, maar ik vind het wel toevallig dat al die motoren zonder zuigerbodemkoeling duidelijk meer versleten zijn dan de motoren die dat wel hebben. Dus ik zie er de meerwaarde wel van in.
Sowieso moet ik nog even kijken hoe de B21A er verder aan toe is, het motortje deed het verder nog prima. Wel zijn er wat olielekkages, en ik zag dat de klepstelplaatjes vrij dun zijn. Dus ik ga sowieso wat pakkingen en keerringen vernieuwen, en er gaat een andere kop op.
Maar zou het dan mogelijk zijn om in die B21 gaten te boren en schroefdraad te tappen voor de originele Volvo-sproeiers die ik heb, of boor ik dan door het blok heen?
Ik heb ook al een aantal B230-blokken uit de periode 1990-1992 van binnen gezien, en die motoren hadden ook allemaal al redelijk wat slijtage door kantelende zuigers. De B230FK van mijn 940 heeft nauwelijks slijtage, en ook de andere B230FK die ik heb liggen is nog in zeer goede staat. Die motoren zijn allebei al verder dan 500.000 km gekomen. Dat is heel wat meer dan de oudere en meer versleten B230-motoren die ik gezien heb, als ik de tellerstanden van de auto's waar ze in zaten of ik ze uit heb gehaald mag geloven. Nu weet ik niet wat er in de tussentijd allemaal nog meer veranderd/verbeterd is aan die motoren, en ik heb eigenlijk alle motoren los gekocht/gekregen of ze zaten in auto's zonder een uitgebreide historie, maar ik vind het wel toevallig dat al die motoren zonder zuigerbodemkoeling duidelijk meer versleten zijn dan de motoren die dat wel hebben. Dus ik zie er de meerwaarde wel van in.
Sowieso moet ik nog even kijken hoe de B21A er verder aan toe is, het motortje deed het verder nog prima. Wel zijn er wat olielekkages, en ik zag dat de klepstelplaatjes vrij dun zijn. Dus ik ga sowieso wat pakkingen en keerringen vernieuwen, en er gaat een andere kop op.
Maar zou het dan mogelijk zijn om in die B21 gaten te boren en schroefdraad te tappen voor de originele Volvo-sproeiers die ik heb, of boor ik dan door het blok heen?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997