30 May 2020, 07:04
Enige tijd geleden heb ik de koppakking van mijn B200F laten vervangen en tegelijkertijd nog wat meer dingen, zoals de distributieriem en bougies.
Dat heeft onverwacht een gunstige invloed op het verbruik gehad, want ik haal nu bij dezelfde rijstijl met gemak 1:12,3 en ik heb als beste 1:12,6 gehaald.
Dat betekent dat ik op den duur de kosten van het vervangen ervan weer terugverdien (want pak en beet 60 km meer op één tankinhoud).
Ik kan me alleen bedenken dat een klein koelwaterlek in een cilinder toch al een duidelijke invloed heeft op de efficiency van de motor. Wellicht was dat ook de reden dat de cilinder met het lek donkerder gekleurde bougies gaf a.g.v. onvolledige verbranding.
Iemand nog een ander idee?
Dat heeft onverwacht een gunstige invloed op het verbruik gehad, want ik haal nu bij dezelfde rijstijl met gemak 1:12,3 en ik heb als beste 1:12,6 gehaald.
Dat betekent dat ik op den duur de kosten van het vervangen ervan weer terugverdien (want pak en beet 60 km meer op één tankinhoud).
Ik kan me alleen bedenken dat een klein koelwaterlek in een cilinder toch al een duidelijke invloed heeft op de efficiency van de motor. Wellicht was dat ook de reden dat de cilinder met het lek donkerder gekleurde bougies gaf a.g.v. onvolledige verbranding.
Iemand nog een ander idee?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47