11 June 2020, 09:10
(10 June 2020, 17:18)concept75 schreef: Hey, ik volg dit forum al een tijdje voor informatie, maar nu is dan toch echt de tijd gekomen om een vraag te stellen.
Ik heb een Volvo 240 uit '91 met een B230F motor en anderhalve week geleden vertoont mijn motor kuren. De auto start, maar gaat bij stationair moeilijk lopen en valt uiteindelijk uit. Als ik na de start gas geef, dan na een een beetje haperingen neemt het toerental netjes toe (alle 4 cilinders lopen) totdat het toerental bereikt is en dan begint de motor weer te haperen. Door te spelen met het gas kan ik de motor laten lopen, maar er is eigenlijk niet mee te rijden.
....
Is dit als de auto stilstaat, dus onbelast draaien van motor? Staat de auto droog gestald, of heeft ie de recente buien over zich heen gekregen?
Mijn B21a heeft wel eens vergelijkbare kuren gehad, wilde alleen op toeren, maar bij te veel sloeg ie ook af. En onder belasting (in D, automaat) smoorde het helemaal.
Dat bleek toen vocht in de vonkenfabriekbedrading. Er was wel vonk. Genoeg voor sommige toerentallen (niet te laag, niet te hoog), maar niet genoeg voor het echte werk.
Sluit aan met wat hierboven ook gesuggeerd wordt.
Maar goed, andere motor etc...
Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005