Ik denk niet dat je motor langer dan zeg 50 km last heeft van eventuele nattigheid, ik heb mijn 240 wel s bijna verzopen in een diepe plas maar daar hield ie na een paar km gepruttel verder niks aan over. Water verdampt, alles is goed geventileerd en gedraineerd rond de motor.
Heeft ie nog een conventionele spanningregelaar en is de spanning te laag? Misschien s een elektronische opzoeken. Vreemd dat ie van knipperlichten al inzakt, dat heeft mijn 144 ook wel (als de aanjager en de lichten aanstaan) maar daar zit een 35A miniatuur dynamo in. Zie je dan het laadlampje zachtjes oplichten (in het donker beter te zien)? Zwaardere 55A dynamo zoeken?
Kijk ook s onder de grondplaat vd verdeler, daar zitten de mechanische vervroegingsgewichtjes aan veertjes en wat niet al.
De riem verspringt ook niet zomaar van wat water, zit een keurig deksel omheen, en als er één op een as verspringt is het die vd ontsteking (heeft minder 'contact-tandjes') en dan verdraai je de verdeler tot ie weer goed loopt.
Heeft ie nog een conventionele spanningregelaar en is de spanning te laag? Misschien s een elektronische opzoeken. Vreemd dat ie van knipperlichten al inzakt, dat heeft mijn 144 ook wel (als de aanjager en de lichten aanstaan) maar daar zit een 35A miniatuur dynamo in. Zie je dan het laadlampje zachtjes oplichten (in het donker beter te zien)? Zwaardere 55A dynamo zoeken?
Kijk ook s onder de grondplaat vd verdeler, daar zitten de mechanische vervroegingsgewichtjes aan veertjes en wat niet al.
De riem verspringt ook niet zomaar van wat water, zit een keurig deksel omheen, en als er één op een as verspringt is het die vd ontsteking (heeft minder 'contact-tandjes') en dan verdraai je de verdeler tot ie weer goed loopt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969