(16 June 2020, 15:03)Marc1970 schreef: Ik denk niet dat je motor langer dan zeg 50 km last heeft van eventuele nattigheid, ik heb mijn 240 wel s bijna verzopen in een diepe plas maar daar hield ie na een paar km gepruttel verder niks aan over. Water verdampt, alles is goed geventileerd en gedraineerd rond de motor.
Heeft ie nog een conventionele spanningregelaar en is de spanning te laag? Misschien s een elektronische opzoeken. Vreemd dat ie van knipperlichten al inzakt, dat heeft mijn 144 ook wel (als de aanjager en de lichten aanstaan) maar daar zit een 35A miniatuur dynamo in. Zie je dan het laadlampje zachtjes oplichten (in het donker beter te zien)? Zwaardere 55A dynamo zoeken?
Kijk ook s onder de grondplaat vd verdeler, daar zitten de mechanische vervroegingsgewichtjes aan veertjes en wat niet al.
De riem verspringt ook niet zomaar van wat water, zit een keurig deksel omheen, en als er één op een as verspringt is het die vd ontsteking (heeft minder 'contact-tandjes') en dan verdraai je de verdeler tot ie weer goed loopt.
't was niet de spanningsregelaar, al kijken we na de operatie verder naar de elektrische zaken (zie vervolg in de commentaren hieronder) ..
de vervroeging was niet het euvel, maar een afgebroken stukje klep

In het lijstje van zaken die de verkoudheid van Doris zouden kunnen verhelpen heb ik ook de ontsteking vervangen voor een elektronische (van AccuSpark). Hoewel dat een eenvoudige ingreep was en ze zonder problemen weer wilde starten, was ze nog steeds aan 't hoesten ..


Nog maar eens verder kijken en luisteren om te constateren dat ze wel wat gek aan het puffen was. De compressie maar eens gemeten en daar kwam, een beetje pijnlijk, het euvel naar boven: geen compressie op de 3e cilinder

Inmiddels hebben we de kop er af en is er, zoals verwacht, een stukje van de uitlaatklep afgebroken. Mooi balen! Overigens zat deze klep ook redelijk diep in de kop en waren er ook flink wat scheurtjes zichtbaar. Waarschijnlijk heeft deze klep het flink warm gehad en zat uitval al wel in het verschiet. Gelukkig heeft het afgebroken stukje geen (zichtbare) schade in de cilinderwand of zuiger achtergelaten, dus da's wel weer een mazzeltje ..
We hebben ergens een ruil-kop op de kop getikt en die zijn we nu aan het poetsen om te kunnen monteren. Natuurlijk is er nog de uitdaging van het loshalen van het inlaatspruitstuk, waarbij het tapeind naast de waterpomp niet los wil(de). Ook de moeren waar het uitlaatspruitstuk mee vast zat wilden (nog) niet los, dus maar even kijken of dat alsnog lukt, of dat er een lastoorts en/of ander geweld aan te pas dient te komen.
Xal als de boel weer dicht zit (en hopelijk weer operationeel) nog een reactie (en wat foto's) posten. Tot die tijd ERG bedankt voor het meedenken en alle lieve reacties

R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.