10 August 2020, 14:23
update:
De kop is weer gemonteerd. Nog buiten de auto de kleppen gesteld (0,45mm speling), een nieuwe distributiesnaar gemonteerd en de boel weer netjes dichtgebouwd. In de eerste instantie waren we vergeten om de kopbouten goed na te trekken tot 110Nm (na de eerste trek van 60Nm) en dat kwam aan het licht toen we de koelvloeistof gingen bijvullen (beetje lekkage tussen de kop en de pakking). Dat alsnog gedaan en met een klein schietgebedje de motor gestart. Die liep nog niet zo soepel, dus met behulp van de stroboscoop de ontsteking op tijd gezet en toen liep Doris weer als voorheen: joy! Inmiddels ook even de kopbouten opnieuw op moment gezet en de olie (en filter) gewisseld om de gelekte knoeivloeistof kwijt te raken.
.. maar ..
gisteren gestrand met een ratelend geluid bij hogere toerentallen. Ze loopt nog wel, en rustig constant, maar wanneer ze warm is en meer toeren "moet" maken, is er een heftige ratel van metaal op metaal te horen. D'r achtergelaten op het erf van een boer en ga er zometeen terug naartoe om te kijken of we er weg kunnen komen en wat we eraan kunnen doen.
Zonder je in een gedachten-richting te duwen: Is het verkeerde olie? Is het dat de kopbouten toch (nog) niet helemaal goed vast zitten (ik zie nog een klein beetje nattigheid bij de 4e cilinder, maar dat kan ook nog van het eerdere morsen zijn)? Zijn de klepzittingen van de ruil-kop niet hard (genoeg) voor op LPG? Hadden we (toch) de kop moeten vlakken alvorens ze te monteren? Is het nu gewoon te warm voor Doris?
Overigens geeft de temperatuur-meter geen extreem hoge temperatuur weer, is het vloeistofniveau in het expansie-tankje normaal en het oliepeil ook. Ik ben een beetje radeloos ..
De kop is weer gemonteerd. Nog buiten de auto de kleppen gesteld (0,45mm speling), een nieuwe distributiesnaar gemonteerd en de boel weer netjes dichtgebouwd. In de eerste instantie waren we vergeten om de kopbouten goed na te trekken tot 110Nm (na de eerste trek van 60Nm) en dat kwam aan het licht toen we de koelvloeistof gingen bijvullen (beetje lekkage tussen de kop en de pakking). Dat alsnog gedaan en met een klein schietgebedje de motor gestart. Die liep nog niet zo soepel, dus met behulp van de stroboscoop de ontsteking op tijd gezet en toen liep Doris weer als voorheen: joy! Inmiddels ook even de kopbouten opnieuw op moment gezet en de olie (en filter) gewisseld om de gelekte knoeivloeistof kwijt te raken.
.. maar ..
gisteren gestrand met een ratelend geluid bij hogere toerentallen. Ze loopt nog wel, en rustig constant, maar wanneer ze warm is en meer toeren "moet" maken, is er een heftige ratel van metaal op metaal te horen. D'r achtergelaten op het erf van een boer en ga er zometeen terug naartoe om te kijken of we er weg kunnen komen en wat we eraan kunnen doen.
Zonder je in een gedachten-richting te duwen: Is het verkeerde olie? Is het dat de kopbouten toch (nog) niet helemaal goed vast zitten (ik zie nog een klein beetje nattigheid bij de 4e cilinder, maar dat kan ook nog van het eerdere morsen zijn)? Zijn de klepzittingen van de ruil-kop niet hard (genoeg) voor op LPG? Hadden we (toch) de kop moeten vlakken alvorens ze te monteren? Is het nu gewoon te warm voor Doris?
Overigens geeft de temperatuur-meter geen extreem hoge temperatuur weer, is het vloeistofniveau in het expansie-tankje normaal en het oliepeil ook. Ik ben een beetje radeloos ..
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.