20 September 2020, 08:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2020, 08:40 door Grey240Polar.)
Veel plezier daar in het diepe zuiden, het is een prachtige omgeving.
Wat het compensatiebordje doet is de naald binnen bepaalde waarden constant houden om onterechte ongerustheid bij de bestuurder te voorkomen. Pas als de waarden hoog genoeg worden om gevaarlijk te zijn gaat de naald naar het rood, maar normale schommelingen worden gedempt. De Amazon met B20A op LPG die ik jaren geleden had, had nog zo'n met ether gevuld buisje naar het meetinstrument. Niks compensatie dus, en die naald stond ook altijd behoorlijk te variëren. Vaak zelfs tot net onder het rode gebied bij heet weer of een beetje power. Nooit een centje pijn mee gehad.
Wat betreft de ECU, interessant is Volvo service manual TPP3161/1. Daarin staat dat de LH2.4 inderdaad leert op basis van eerdere ritten. Na de beschrijving van de sensoren en functies is er nog een hele sectie voor fout zoeken. M.i. een must have document voor iedereen met een LH2.4 Jetronic.
Wat het compensatiebordje doet is de naald binnen bepaalde waarden constant houden om onterechte ongerustheid bij de bestuurder te voorkomen. Pas als de waarden hoog genoeg worden om gevaarlijk te zijn gaat de naald naar het rood, maar normale schommelingen worden gedempt. De Amazon met B20A op LPG die ik jaren geleden had, had nog zo'n met ether gevuld buisje naar het meetinstrument. Niks compensatie dus, en die naald stond ook altijd behoorlijk te variëren. Vaak zelfs tot net onder het rode gebied bij heet weer of een beetje power. Nooit een centje pijn mee gehad.
Wat betreft de ECU, interessant is Volvo service manual TPP3161/1. Daarin staat dat de LH2.4 inderdaad leert op basis van eerdere ritten. Na de beschrijving van de sensoren en functies is er nog een hele sectie voor fout zoeken. M.i. een must have document voor iedereen met een LH2.4 Jetronic.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47