5 October 2020, 14:37
(4 October 2020, 21:10)Marc1970 schreef: Pas op met stekkertjes en bedrading van de oudere 240, soms valt de isolatie er spontaan af. Stekker breken ook makkelijker na 500000 km, vooral die aan de verdeler. Maar het is wel de moeite om alle stekkers even na te lopen, en de ontsteking.
Er zijn twee soorten ontsteking, eentje met een 'impulse generator' en een afstelbare luchtspleet, die heet TSZ-i dacht ik. Ik heb wel s gezocht naar een 'impulse sender' voor iemand, die schijnen stuk te gaan. Zit onderin de verdeler en ziet er zo uit: https://www.ebay.com/p/1940251199?iid=303177936944
Die sender is ook los te koop: https://www.ecrater.co.uk/p/8601525/volv...503-01-503 om m te vervangen download je Volvo handboek TP30432.
En een recentere met Hall sensor in de verdeler, TZ28H, die gaan minder stuk.
Maar ik zou s bij de ontsteking beginnen, vooral door t natte start probleem. Is de binnenkant vd verdelerkap mooi schoon en vrij van zwart residu? In t midden zit een koolstift, die veert in en uit en maakt contact met de rotor? De vier pinnen naar de bougiekabels zijn niet weggesleten? Is de rotor nog een soort van halfrond?
Top dit geeft mij in ieder geval al wat pointers om mee aan de slag te gaan. Binnenkant van de verdelerkap had wel wat zwarte aderring en de contactpunten waren wel iets ingesleten. Ik ga sws de verdelerkap, de rotor en de bobine vervangen. Verder of het een hall sensor type of impulsen sender is weet ik niet ga ik vanavond of morgen kijken als de nieuwe spullen niks uithalen. Dankuwel voor de reactie.