12 November 2020, 16:05
Vervelend probleem. Of eigenlijk vervelende problemen, want het zijn er mogelijk 2 losse die wel enig verband houden met elkaar:
- geeft de meter wel de werkelijkheid aan?
- waarom houdt de motor er met een halve tank mee op.
De oorzaak hoeft niet hetzelfde te zijn...
Ik ben geen expert, geen ervaring met dit issue. Al las ik er laatst wel wat over, was dat hier of op V300 forum?
Als de meter in het rood gaat, past er maar 40 liter in dus. Als je vol tankt tot afslag van de pomp, staat dan de meter wel op vol?
Heeft de auto langere tijd stil gestaan, welke benzine tank je? Dit ivm E5/E10 en het water dat het kan aantrekken.
Wat doet je motortempmeter? Dashboard meters werken meest met 10V (althans de vroege, weet noet of dat bij latere ook zo is). Er zit een spanningsregelaar op. Bij te veel/weinig spanning gaan de meters rare afwijkingen vertonen (schommelen of afwijken naar boven/beneden). Als de tempmeter ook niet goed staat zou het dus een electrisch issue kunnen zijn.
Je hebt het over vacuumtrekken van de tank. Er zou een be/ontluchtingsslangetje aan moeten zitten, zodat overdruk (en onderdruk) weg kan. Als deze dicht zit, zou dan de tank te vroeg te vol lijken (overdruk, of te langzaam naar beneden lopen)? Als dan ook geen lucht erin kan komen, zou dat ook de flow naar motor weer remmen.
Maar of de tank daar voldoende gasdicht voor is, ik denk het eigenlijk niet. Dan zou de auto na wat stilstand ook met een halve tank moeten lopen, omdat druk te langzaam normaliseert, maar dus uiteindelijk wel normaliseert.
Heb je een werkplaats handboek, Haynes of vVraagbaak? Hier staat wel e.e.a in over hoe bij de in-tank pomp te komen. Mogelijk dat hierin kijken meer info verschaft.
- geeft de meter wel de werkelijkheid aan?
- waarom houdt de motor er met een halve tank mee op.
De oorzaak hoeft niet hetzelfde te zijn...
Ik ben geen expert, geen ervaring met dit issue. Al las ik er laatst wel wat over, was dat hier of op V300 forum?
Als de meter in het rood gaat, past er maar 40 liter in dus. Als je vol tankt tot afslag van de pomp, staat dan de meter wel op vol?
Heeft de auto langere tijd stil gestaan, welke benzine tank je? Dit ivm E5/E10 en het water dat het kan aantrekken.
Wat doet je motortempmeter? Dashboard meters werken meest met 10V (althans de vroege, weet noet of dat bij latere ook zo is). Er zit een spanningsregelaar op. Bij te veel/weinig spanning gaan de meters rare afwijkingen vertonen (schommelen of afwijken naar boven/beneden). Als de tempmeter ook niet goed staat zou het dus een electrisch issue kunnen zijn.
Je hebt het over vacuumtrekken van de tank. Er zou een be/ontluchtingsslangetje aan moeten zitten, zodat overdruk (en onderdruk) weg kan. Als deze dicht zit, zou dan de tank te vroeg te vol lijken (overdruk, of te langzaam naar beneden lopen)? Als dan ook geen lucht erin kan komen, zou dat ook de flow naar motor weer remmen.
Maar of de tank daar voldoende gasdicht voor is, ik denk het eigenlijk niet. Dan zou de auto na wat stilstand ook met een halve tank moeten lopen, omdat druk te langzaam normaliseert, maar dus uiteindelijk wel normaliseert.
Heb je een werkplaats handboek, Haynes of vVraagbaak? Hier staat wel e.e.a in over hoe bij de in-tank pomp te komen. Mogelijk dat hierin kijken meer info verschaft.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005