13 November 2020, 10:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 November 2020, 10:14 door Grey240Polar.)
(12 November 2020, 02:39)EliasL schreef: Dag, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben al door veel berichten geholpen maar ik loop al enige tijd tegen een probleem aan waar ik niet uit kom. Ik ben in het bezit van een Volvo 240 uit 1990. Als de tank halfleeg is of leger bokt de motor sporadisch. Dit gebeurt vooral in de tweede of derde versnelling als je gas geeft. De motor houdt even in en krijgt een “klap” en gaat daarna verder. Het gekke is dat als de tank helemaal vol zit hij probleemloos rijdt. Ook heeft hij iets meer moeite met starten als de tank onder de helft is en je hoort een pompje zoemen. Wat me ook opvalt is dat als de brandstof meter aangeeft bijna bij het rood te zijn en ik tank hem weer vol er 40 liter in gaat. Dit betekent dus dat er uitgaande van de 60 liter nog 20 liter in zat, maar de meter wel een bijna lege tank aangeeft. Oftewel heel wat symptomen wat hopelijk tot een oplossing kan lijden. Ik vermoed dat het een van de volgende dingen is; intankpomp die vervangen moet worden, lek in de aanzuigpijp in de tank (?) of het vacuüm trekken van de tank. Ik ben op technisch gebied een leek maar wil graag leren dus als mensen suggesties hebben hoor ik dat heel graag!
Welkom op dit forum!
De symptomen die je beschrijft doen mij denken aan drie verschillende mogelijke oorzaken die allemaal met het spul in of net buiten de tank te maken hebben.
1) de intankpomp (door Volvo "primaire pomp" genoemd) is defect; òf...
2) de draaddoorvoer naar de intankpomp is doorgerot; òf...
3) een stukje slang in de tank is vergaan, dus inderdaad lek in de aanzuiging.
M.b.t. het gebeuren in de tank is hier zeer uitgebreide info te vinden met vele afbeeldingen die soms meer zeggen dan 1000 woorden.
Ik heb met mijn vorige 245 ook wat probleempjes in de tank gehad, maar in mijn geval was de draaddoorvoer doorgerot (de pomp in de tank was nog OK) en heb ik vanwege de hoeveelheid roest de hele houder die in de tank steekt (in het Engels de "sender unit" genaamd) moeten vervangen. Ik heb toen uiteraard toch ook de intankpomp vervangen.
M.b.t. het niveau boven tegen het rood vakje van de benzinemeter: daar zit wat spreiding op, maar 15-20 liter over op dat punt klinkt toch wel OK. Ik durf met de naald tot net ònder het vakje te komen wetende dat ik dan toch nog steeds tegen de 10 liter (waarvan zo'n 5 liter betrouwbaar bruikbaar) heb. Maar dat kan per auto variëren. En mijn vorige 245 had ook na 25 jaar nog steeds een werkelijk brandschone tank, dat hoeft ook niet automatisch het geval te zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47