8 April 2021, 22:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2021, 22:27 door gerbenvdlindeu.)
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Volvo 244 waarin ik recentelijk een B230FK uit een 1996 940 heb gezet. Het probleem: geen brandstof injectie.
Wat ik heb gedaan:
- motor opnieuw opgebouwd (lagers, pakkingen, keerringen; hele spulletje vernieuwd/vervangen)
- volledige (motor)kabelboom uit 940 overgezet
- zoveel mogelijk aansluitingen behouden en bijna geen kabels doorgeknipt tijdens het overzetten
Bijna alles wat de motor nodig heeft om te werken werkt. Ontsteking is goed/sterk en goed getimed (dus BDP sensor doet z'n werk), er gaat brandstof naar de injectorrail (nieuwe hoofdbrandstofpomp en opvoer/intankpomp), heb de verschillende sensoren e.d. aangesloten: luchtmassameter, lambdasonde, stationairregelaar, gaskleppositiesensor en temperatuursensor. Ook meet ik op de injector stekkers op beide contacten 12V wanneer ik de auto op contact zet. Tijdens het starten is dit zo'n 9V. Heb naast deze 244 nog een 940 met dezelfde motor dus makkelijk vergelijken. Dat is bij beide gelijk.
Ik heb de ECU van de 244 even in de 940 gehangen; starten en lopen. Dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Wat ik vermoed is dat de injectoren niet goed worden aangestuurd vanuit de ECU. Tijdens het starten voel je de injectoren niet klikken. Geen van allen. De aansturing hiervoor gebeurt normaal gesproken via een massa schakeling in de ECU (pootje 18). Op remreiniger pakt de motor direct aan en loopt hartstikke mooi.
Heb van alles geprobeerd maar kan er nog niet echt achter komen. Als een van jullie een idee heeft of hier zelf ervaring mee heeft, laat het vooral weten! Ik hoop hem gauw aan de praat te krijgen.
Groeten Matthijs
Ik heb een probleem met mijn Volvo 244 waarin ik recentelijk een B230FK uit een 1996 940 heb gezet. Het probleem: geen brandstof injectie.
Wat ik heb gedaan:
- motor opnieuw opgebouwd (lagers, pakkingen, keerringen; hele spulletje vernieuwd/vervangen)
- volledige (motor)kabelboom uit 940 overgezet
- zoveel mogelijk aansluitingen behouden en bijna geen kabels doorgeknipt tijdens het overzetten
Bijna alles wat de motor nodig heeft om te werken werkt. Ontsteking is goed/sterk en goed getimed (dus BDP sensor doet z'n werk), er gaat brandstof naar de injectorrail (nieuwe hoofdbrandstofpomp en opvoer/intankpomp), heb de verschillende sensoren e.d. aangesloten: luchtmassameter, lambdasonde, stationairregelaar, gaskleppositiesensor en temperatuursensor. Ook meet ik op de injector stekkers op beide contacten 12V wanneer ik de auto op contact zet. Tijdens het starten is dit zo'n 9V. Heb naast deze 244 nog een 940 met dezelfde motor dus makkelijk vergelijken. Dat is bij beide gelijk.
Ik heb de ECU van de 244 even in de 940 gehangen; starten en lopen. Dus dat lijkt het probleem niet te zijn. Wat ik vermoed is dat de injectoren niet goed worden aangestuurd vanuit de ECU. Tijdens het starten voel je de injectoren niet klikken. Geen van allen. De aansturing hiervoor gebeurt normaal gesproken via een massa schakeling in de ECU (pootje 18). Op remreiniger pakt de motor direct aan en loopt hartstikke mooi.
Heb van alles geprobeerd maar kan er nog niet echt achter komen. Als een van jullie een idee heeft of hier zelf ervaring mee heeft, laat het vooral weten! Ik hoop hem gauw aan de praat te krijgen.
Groeten Matthijs
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T)
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998