11 April 2021, 09:18
(10 April 2021, 21:23)Marc1970 schreef: De massapunten van de ECU's en nog wat onderdelen van de injectie zit op het inlaatspruitstuk, wat mij ook niet heel logisch lijkt. Of misschien juist wel, maar die dingen zijn van origine prima aangesloten dus ik heb er nooit werk aan gehad. Pin 17 van de ECU bijvoorbeeld, aardt de injectors daar langs: https://www.davebarton.com/pdf/Harness_L...ns2021.pdf
Met die pdf kan je nog wat verder onderzoeken waar welk signaal loopt.
En een overzicht van alle massapunten in de 240: https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...post374349
Dat is een heel mooi document, bedankt voor de link!
De juiste positie van massapunten is bij gevoelige elektronica essentieel, en dan m.n. voor de minieme signalen die de sensoren opwekken. Die signal grounds zitten bewust op het inlaatspruitstuk en zijn ook bewust van de chassis ground gescheiden gehouden. De aarding van de kleine signalen (o.a. LMM, lamdbasonde) zijn ook weer gescheiden van de grote signalen ("power"ground). De stroompulsen van de injectoren kunnen zo niet een storingsspanning opwekken die de signaalmassa "vervuilt".
Uiteindelijk zitten ze wel aan elkaar, maar op één punt, en niet meerdere (zoektermen: aardlus, steraarding).
Niet gevoelige verbruikers, zoals lampen e.d., gaan wel lokaal aan de massa (chassis).
Maar goed, terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47